23 czerwca 2022

Co daje wymiana końcówek wtryskiwaczy?

Co daje wymiana końcówek wtrysków?
Co daje wymiana końcówek wtryskiwaczy?

Wymiana uszkodzonych końcówek wtryskiwaczy poprawi jakość dawki paliwa oraz przywróci jej prawidłowe parametry. Zmiana końcówek rozpylacza wyeliminuje także objawy, które towarzyszą awarii wtryskiwaczy, tj. szarpanie silnika, duże dymienie z wydechu, większy pobór paliwa czy gorsze parametry użytkowe samochodu. Wymiana końcówek jest konieczna, kiedy w czasie badania diagnostycznego okazuje się, że są one zniszczone i posiadają uszkodzenia typu mechanicznego. Niekiedy bywa też tak, że niewłaściwe dawkowanie spowodowane jest zabrudzeniem i zapchaniem się końcówek. W takim przypadku należy poddać wtryskiwacze profesjonalnemu czyszczeniu, które będzie w stanie usunąć zalegający na nich osad, uniemożliwiający tym podzespołom pracę. Wymianę, jak i czyszczenie końcówek powinniśmy zrealizować w serwisie zajmującym się układami paliwowymi Diesla, ponieważ będzie dysponował odpowiednimi preparatami oraz narzędziami.

Wymiana końcówek wtryskiwaczy – czy potrzebna regulacja?

Jeśli wymieniamy końcówkę na oryginalną, to dodatkowa regulacja wtryskiwacza oraz wprowadzanie nowego kodu IMA nie jest konieczne. W praktyce warsztatowej często jednak bywa tak, że wymieniona końcówka jest zamiennikiem i mechanik, aby ją dopasować, przeprowadził regulację wtrysku. Po takiej zmianie zawsze należy sprawdzić parametry wtryskiwacza na stanowisku probierczym, ponieważ istnieje ryzyko, że mimo zmiany końcówki, wtryskiwacz będzie wykazywał nieodpowiednie wartości. Z uwagi na to, przy tego typu naprawach zalecane jest korzystanie z oryginalnych części, by później nie zastanawiać się, co daje wymiana wtrysku, jeśli nie nic się nie poprawia. Otóż odpowiedzią na to pytanie jest wysoka jakość elementów producenta przeznaczonych do danych wtryskiwaczy.

1. Wymiana końcówki w lejącym wtrysku – Wymiana końcówek wtryskiwaczy 1.9 TDI

Kiedy mamy do czynienia z lejącym wtryskiwaczem, to przyczyną takiej usterki z pewnością jest uszkodzenie końcówki rozpylacza. Wówczas niesprawna końcówka nie jest w stanie podawać zadanej przez sterownik dawki paliwa. Lejący wtrysk wymaga naprawy, ponieważ w znacznym stopniu obciąża i obniża parametry pozostałych wtryskiwaczy. Ponadto zniszczony wtrysk wraz z postępem uszkodzeń, będzie powodował co raz więcej objawów związanych z niepoprawnym wtryskiwaniem oleju napędowego. Konieczna jest więc wizyta w serwisie samochodów Diesel i wymiana końcówek wtryskiwaczy 1.9 TDI na nowe.

Wymiana końcówki w lejącym wtryskiwaczu
Wymiana końcówki w lejącym wtrysku

2. Ocena stanu końcówek wtryskiwaczy – Wymiana końcówek wtryskiwaczy Common Rail

Sprawność końcówek wtryskiwaczy sprawdzimy za pomocą testów przelewowych, podczas których będziemy mogli zaobserwować postać mgiełki rozpylanego paliwa. Jeśli w naczyniu przeznaczonym do badania nazbiera się zbyt duża ilość paliwa, to oznacza to, że końcówka jest uszkodzona i podaje większą dawkę niż to konieczne. Natomiast kiedy z wtrysku wydobywa się o wiele mniejsza dawka oleju napędowego, niż powinna, będzie to świadczyło o jego zapchaniu lub zablokowaniu. W takiej sytuacji problem rozwiąże gruntowne czyszczenie wtryskiwaczy, jeśli jednak końcówka jest uszkodzona mechanicznie, konieczna będzie jej wymiana.