23 czerwca 2022

Co psuje się w pompie wtryskowej?

Co psuje się w pompie wtryskowej?
Co psuje się w pompie wtryskowej?

Często usterki, które obejmują pompy wtryskowe, spowodowane są zużyciem eksploatacyjnym poszczególnych jej elementów, jak uszczelki czy sprężyny. Pompa ta smarowana jest paliwem, więc jeśli stale tankujemy olej napędowy o złej jakości i kiepskich właściwościach, możemy doprowadzić do zatarcia, porysowania elementów, które się ze sobą stykają. Wiele awarii wynika z uszkodzenia elektrozaworu sterującego, a w pompach typu VP z uszkodzenia elektroniki sterownika. W praktyce warsztatowej spotykamy też zacinające się zawory elektromagnetyczne i mechaniczne. Drobne uszkodzenia przeradzają się w większe, więc konieczna jest naprawa, jak tylko zaobserwujemy pierwsze objawy zużycia pompy. Przykładowo, sparciałe uszczelniacze spowodują przecieki wewnętrzne czy zatarcie się wałka w miejscu uszczelki, brak paliwa lub jego zła jakość spowoduje zatarcie się pompy, a ignorowanie awarii spowoduje łuszczenie się pompy, której opiłki powędrują w inne miejsca układu paliwowego, co w konsekwencji może skończyć się brakiem możliwości odpalenia samochodu.

Przyczyny uszkodzeń pomp wtryskowych – Jak sprawdzić, czy pompa opiłkuje?

Niewątpliwie destrukcyjny wpływ na stan techniczny pompy wtryskowej ma zła jakość oleju napędowego. Wszelkie osady znajdujące się w paliwie znacznie obniżają parametry pracy pompy. Kolejnym czynnikiem skracającym żywotność pompy CR jest brak regularnych czynności serwisowych, jak wymiana oleju silnikowego czy filtra paliwa. O zużytej pompie będą świadczyły opiłki znajdujące się w filtrze paliwa, a żeby upewnić się, że pompa opiłkuje, należy sprawdzić ją pod mikroskopem. Jeśli na jej powierzchni znajdziemy wżery i bruzdy, to z pewnością opiłki przedostały się do układu paliwowego.

1. Jakie są objawy uszkodzenia pompy wtryskowej? – Uszkodzona pompa wysokiego ciśnienia objawy

Niesprawna pompa wtryskowa utrudni nam czynność uruchamiania samochodu. Problem ten będzie występował zarówno przy zimnym silniku, ale i rozgrzanym. Taka awaria wiąże się tez z utratą mocy, silniejszym zadymieniem oraz falowaniem obrotów. Pojazd zacznie też mocniej dymić i głośniej pracować. Objawy te jak najbardziej świadczą o uszkodzeniu pompy, jednakże mogą sugerować także dysfunkcję innych podzespołów, dlatego bardzo ważne w tym momencie są rzetelne oględziny z wykorzystaniem urządzeń diagnostycznych.

Objawy uszkodzenia pompy wtryskowej
Jakie są objawy uszkodzenia pompy wtryskowej?

2. Awarie systemu Common Rail – co może się popsuć? – Objawy zepsutej pompy wtryskowej

Będąc posiadaczem Diesla zasilanego systemem Common Rail, możemy mieć do czynienia z kilkoma typowymi usterkami. Uszkodzeniu może ulec pompa paliwa, przewody, pompa wtryskowa, bardzo rzadko szyna CR i najczęściej wtryskiwacze. Oczywiście większość awarii spowodowana jest naturalnym zużyciem eksploatacyjnym części. Jeśli nie chcemy doprowadzać do szybszego niszczenia elementów układu paliwowego, powinniśmy dowiedzieć się, jak użytkować samochód z Dieslem i od czego mogą psuć się wtryskiwacze.