15 lutego 2022

Co steruje wtryskami w Common Rail?

Co steruje wtryskami w Common Rail?
Co steruje wtryskami w Common Rail?

Praca wtryskiwaczy Common Rail kierowana jest przez sterownik jednostki napędowej, który dzięki pozyskiwaniu danych z czujników, określeniu stanu obciążenia silnika, temperatury płynu chłodzącego, a także mocy, jaką nadaje użytkownik diesla, określa wielkość i czas podania dawki oleju napędowego. We wspomnianym sterowniku znajdują się parametry wtryskiwaczy, które wcześniej należy zaktualizować przy użyciu specjalnego urządzenia diagnostycznego. Zawsze, kiedy oddałeś wtryski na regenerację lub wymieniłeś je, to po którejś z tych usług muszą być te podzespoły na nowo zaadaptowane w sterowniku, dzięki czemu zarówno one, jak i silnik będą nienagannie pracować. Jeżeli wtryskiwacze nie działają poprawnie, to cała procedura dawkowania paliwa jest niepoprawna.

Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania tych podzespołów

Zasada działania wtryskiwaczy jest oczywista – mają one dostarczyć olej napędowy do komory spalania pod odpowiednio wysokim ciśnieniem. O momencie dawkowania ON ma decydować sterownik jednostki napędowej, który wysyła impuls elektryczny na cewkę. Niestety wtryskiwacze również są narażone na awarię podobnie, jak inne podzespoły i rozpoznasz je w momencie, gdy silnik zacznie szarpać, nie będzie równo pracować, zacznie kopcić z układu wydechowego, moc pojazdu znacznie się pogorszy. W takiej sytuacji należy niezwłocznie zwrócić się do serwisu w celu zdiagnozowania ich stanu oraz podjęcia dalszych, właściwych kroków.

1. Nie taki Common Rail straszny…- Sprawdzenie napięcia na wtryskiwaczach

Wtryskiwacze CR potrafią dobrze sprawować swoją funkcję nawet do 250 tysięcy kilometrów, jednak jest kilka czynników, które przyśpieszają ich przedwczesne zużycie. Na pewno nie możesz zbagatelizować podstawowych objawów, które sugerowałyby szybką wizytę w serwisie, ponieważ uszkodzone wtryski pociągną za sobą kolejne podzespoły (drogie w naprawie). We wtryskiwaczu może być problem z nieszczelnością zaworów sterujących, czego powodem jest zużycie, a także błędy w procesie dawkowania i rozpylania paliwa, co w tym przypadku ma związek z brudnymi końcówkami i korpusami. Rozwiązanie jest jedno: albo wymiana / regeneracja zużytych elementów, albo dokładne czyszczenie chemiczne podzespołów. Podczas weryfikacji potencjalnie występującej awarii wtrysków sprawdza się na nich napięcie za pomocą oscyloskopu.

2. Wtryskiwacze Common Rail – diagnostyka i wymiana - Prawidłowe wartości wtryskiwaczy

Jeżeli podejrzewasz, że Twoje wtryski są zanieczyszczone, a nawet uszkodzone, to musisz jak najszybciej oddać je na diagnostykę do serwisu. W serwisie wstępnie bada się ich stan techniczny (początkowo używa się do tego testera diagnostycznego, następnie analizuje się części wtrysków, a na koniec wykonuje się test na stole probierczym). Oprócz dokładnych oględzin wtrysków warto przyjrzeć się również całemu układowi paliwowemu. Jeśli konieczna będzie wymiana wtryskiwaczy, musisz się na nią zdecydować. Stan techniczny wtryskiwaczy może zostać określany na podstawie analizy wartości uzyskanych podczas badania na stole probierczym. W przypadku, gdy wartość przekracza dolną granicę odchylenia wartości wtrysku (4mg na jeden wtrysk), mówimy o uszkodzeniu podzespołu.

Wtryskiwacze Common Rail – diagnostyka i wymiana - Prawidłowe wartości wtryskiwaczy
Wtryskiwacze Common Rail – diagnostyka i wymiana - Prawidłowe wartości wtryskiwaczy

3. Sterowanie wtryskami Common Rail

Wiesz już, co jest odpowiedzialne za prawidłowe dawkowanie paliwa do komory spalania z powyższych akapitów. Masz już także wiedzę, jak negatywnie mogą wpłynąć uszkodzone wtryskiwacze na silnik oraz inne elementy w samochodzie. Nie ignoruj żadnego z niecodziennie występujących symptomów, które mogłyby świadczyć o jakiejś dysfunkcji, ponieważ w późniejszym czasie możesz wydać masę pieniędzy na naprawę / wymianę części. Bez żadnego problemu poszczególne wtryskiwacze zostaną poddane odpowiedniej weryfikacji.