18 lutego 2022

Co stuka w wtryskiwaczu?

Co stuka w wtryskiwaczu?
Co stuka w wtryskiwaczu?

Kiedy usłyszymy stukający wtryskiwacz Common Rail, powinno nas to zaniepokoić, ponieważ sprawne wtryski podczas swojej pracy nie wydają żadnych nietypowych odgłosów. Charakterystyczne dźwięki, jakimi są stukanie lub klekotanie podzespołów, które ujawniają się szczególnie w okresach zimowych, mogą wskazywać na usterkę wtryskiwaczy lub układu wtryskowego. Przyczyna głośnej pracy wtrysków jest zazwyczaj spowodowana osadem z nagaru i sadzy lub innego rodzaju zanieczyszczeniami, które gromadzą się na częściach podzespołu, przez co utrudniają poprawną pracę. Zauważalną oznaką usterki układu wtryskowego jest to, że wtryskiwacz stuka na zimnym silniku, a spod maski wydobywają się różne dziwne dźwięki. Dodatkowo do innych częstych oznak awarii wtryskiwaczy Common Rail zaliczymy: spadek osiągów, kłopoty z odpaleniem samochodu na mrozie, szarpanie silnika i nierówne obroty oraz znaczne zwiększenie dymienia.

Stukający wtryskiwacz - Jaką awarię oznacza? - Stuki po wymianie wtryskiwaczy

Stukający wtryskiwacz Common Rail może oznaczać awarię zwaną lejącymi wtryskami. Dzieje się tak, kiedy na rozpylaczu uzbiera się dużo osadów różnego typu, wtedy może dojść do zablokowania wtrysku. Kiedy on zatnie się w momencie, kiedy uniesiona jest iglica, to będzie cały czas dawkować paliwo. W takim wypadku należy dokładnie wtryskiwacz wyczyścić, aby wyeliminować awarię. Jeżeli stukanie po wymianie podzespołów nadal będzie słyszalne, powinno się sprawdzić elementy układu paliwowego, ponieważ któryś z nich może być uszkodzony.

1. Stukanie wtryskiwaczy - Uszkodzony wtryskiwacz objawy diesel

Ewidentną przesłanką, która świadczy o problemach z układem wtryskowym jest charakterystyczne stukanie wtrysku w samochodzie. Wtryskiwacze Common Rail, które działają poprawnie nie powinny wydawać żadnych dźwięków podczas swojej pracy. Jednakże, z uwagi na to, jak precyzyjnie są wykonane, niewłaściwe użytkowanie podzespołów może poważnie zaburzyć ich funkcjonowanie. Niesprawność wtrysków może powodować: nierówną pracę silnika, stukanie wewnątrz niego, nierównomierną pracę na biegu jałowym, gaśnięcia silnika podczas jazdy, szarpanie jednostki podczas rozruchu, głośną pracę wtrysków oraz podwyższone zużycie paliwa. Najczęstsza usterka wtryskiwaczy Common Rail polega przede wszystkim na tym, że może być on stale otwarty – lejący lub zamknięty.

2. Czy wtryski mogą stukać? - Stukanie wtryskiwaczy Common Rail

Silniki, które są wyposażone w układ Common Rail charakteryzują się wysoką kulturą pracy. Jednakże może zdarzyć się tak, że wtryskiwacze zaczną zachowywać się nieco głośniej – co może być pierwszym objawem ich awarii. Po ujawnieniu tego objawu użytkownik powinien jak najszybciej wybrać się do warsztatu specjalizującego się w obsłudze wtryskiwaczy Common Rail. Stukający wtryskiwacz ma duży wpływ na trwałość silnika i jego zespołów, również może doprowadzić do, np. zapchania drogiego w wymianie filtra cząstek stałych lub nawet trwałego uszkodzenia jednostki.

3. Stukające wtryski - głośna praca wtryskiwaczy - Głośna praca wtryskiwaczy diesel

Stukający wtryskiwacz jest jednym z objawów awarii w układzie Common Rail. Dlatego, jeżeli użytkownik samochodu usłyszy metaliczny odgłos klepania, który wydostaje się spod maski, powinien rozważyć sprawdzenie podzespołów.

Stukające wtryski - głośna praca wtryskiwaczy
Stukające wtryski - głośna praca wtryskiwaczy

W międzyczasie można obserwować pracę jednostki, ponieważ zazwyczaj towarzyszące stukaniu symptomy awarii, to także zwiększony pobór paliwa, duże zadymienie z wydechu czy nieharmonijna praca silnika. Za to głośne funkcjonowanie wtrysków odpowiadają gromadzące się w nich zanieczyszczenia oraz powstające przez to uszkodzenia mechaniczne. Wtedy kierowca powinien mieć pewność, że prawidłowe wartości podzespołów zostały w znacznym stopniu zaburzone.