Pompa wtryskowa jest jednym z najważniejszych elementów układu wtryskowego w samochodzie, a jej zadaniem jest wytworzenie bardzo wysokiego ciśnienia, które osiąga około tysiąca barów. Następnie dochodzi do wtłoczenia właściwie odmierzonej dawki paliwa do wtryskiwaczy. Do odprowadzenia odpowiedniej dawki paliwa przyczynia się także szyna Common Rail, która jest elementem wspólnym, łączącym wszystkie wtryskiwacze. Pompa CR jest zaopatrzona w elektryczny regulator ciśnienia, którego zadaniem jest utrzymanie stałej wartości ciśnienia, podczas gdy silnik zmienia prędkość swoich obrotów. Jej trwałe elementy, w zależności od poziomu eksploatacji samochodu, ulegają po jakimś czasie wytarciu, dlatego warto zagłębić się w temat, w jaki sposób o nie dbać.
Awarie systemu Common Rail - co może się popsuć? - Uszkodzona pompa wysokiego ciśnienia objawy
Niestety usterki układu Common Rail są dosyć częstym i popularnym problemem wśród zwolenników Diesli. Typowe dla tego systemu awarie dotyczą głównie podstawowych elementów, jakimi są pompa wysokiego ciśnienia i wtryskiwacze oraz przewody paliwowe. Niewłaściwa praca układu wtryskowego polega na nierównomiernej pracy silnika lub braku jego mocy. Często takie objawy wiążą się z uszkodzeniem pompy wysokiego ciśnienia, a można zdiagnozować to dzięki zapisanym w pamięci błędom sterownika. Nierzadko dochodzi do sytuacji, gdzie pompa CR zostaje zatarta, dlatego wskazane jest, by jak najszybciej dokładnie sprawdzić jej napęd i w przypadku tego typu szkody wymienić ją na nową lub regenerowaną.
1. Opiłki metalu w układzie Common Rail – co się z tym wiąże? - Pompa Common Rail objawy
Jeśli do układu CR trafią opiłki metalu, jednocześnie uszkodzeniu ulega zarówno pompa wysokiego ciśnienia, jak i cały komplet wtryskiwaczy oraz szyna Common Rail. Gdy zaniedbamy regularną wymianę filtrów w samochodzie, dochodzi do szybkiego ich przepełnienia. Skutkuje to tym, że zaczynają stawiać one opór, zmniejszając tym samym ciśnienie paliwa, które dociera do pompy Common Rail. W chwilach, kiedy zapotrzebowanie silnika staje się naprawdę duże, a pompa nie otrzymuje paliwa o odpowiednim ciśnieniu, automatycznie dochodzi do stopniowego jej zatarcia. W takiej sytuacji zaczyna ona produkować opiłki metalu, które trafiają również do wtryskiwaczy, czyniąc tym samym nieodwracalne szkody w całym układzie wtryskowym.
2. Sprytny sposób na wadliwe pompy common rail - Jak sprawdzić pompę wysokiego ciśnienia
Ciekawym sposobem, który jest w stanie zminimalizować ryzyko wystąpienia jakichkolwiek uszkodzeń pompy CR, jest dodatek do oleju napędowego, którego zadaniem jest poprawa smarnych właściwości paliwa, a także całościowa ochrona wszystkich elementów układu wtryskowego samochodu. Dodatek Liqui Moly jest całkowicie bezpieczny i sprawdzi się dla większości podzespołów. W celu sprawdzenia stanu technicznego oraz poprawności pracy układu wtryskowego, między innymi pompy wysokiego ciśnienia, zalecane jest, by w pierwszej kolejności udać się na testy diagnostyczne do serwisu. Dzięki obecnym tam urządzeniom stopień zużycia każdego z tych elementów zostanie odpowiednio zweryfikowany.