21 czerwca 2022

Co to są korekty wtrysku?

 Co to są korekty wtrysku?
 Co to są korekty wtrysku?

Korekta wtrysku jest zaawansowanym procesem technologicznym odpowiedzialnym za działanie sterownika silnika, który zapewnia odpowiednią pracę jednostki napędowej pojazdu. Ponadto zadaniem korekt wtryskiwacza jest jak największe zbliżenie dawki paliwa do określonej normy wskazanej przez producenta samochodu. Odpowiednie parametry korekt dotyczą czasu wysterowania wtrysków i mają wpływ na dostarczanie paliwa tak, żeby sterownik silnika nie wykazywał większych różnic pomiędzy wtryskami na szynie common rail. Za prawidłowy odczyt korekt wtryskiwaczy przyjmuje się przedział nie większy niż +/- 1,5 – 2,5 mg/suw. Jednak, jeśli dojdzie do przekroczenia tych parametrów, należy udać się do warsztatu samochodowego i poddać wtryskiwacze diagnostyce, naprawie lub regeneracji. Warto wiedzieć, że w wyniku odchyleń parametrów korekt, których efektem jest inny sposób dawkowania paliwa, może doprowadzić do wystąpienia objawów uszkodzonych wtrysków.

Korekty wtryskiwaczy, sprawdzenie korekt wtryskiwaczy - Jak czytać korekty wtryskiwaczy

Sprawdzenie korekt wtryskiwaczy jest wykonywane przy pomocy testera diagnostycznego, który jest podpinany do sterownika silnika pojazdu. Natomiast samo podpięcie tego urządzenia nie wystarczy do stwierdzenia, czy wtryski są uszkodzone. Aby uzyskać szerszy obraz sytuacji, musimy posiadać stosowne umiejętności i wiedzę do odczytania wyników korekt. Dlatego, najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usługi serwisu samochodowego, który w prawidłowy sposób dokona odpowiedniej i rzetelnej diagnostyki wtrysków. Dzięki fachowej wiedzy wykwalifikowanych mechaników uzyskamy niezbędne informację na temat tego, czy właściwości naszych wtryskiwaczy są poprawne. Pamiętajmy, że otrzymanie prawidłowej analizy korekt pozwoli na skuteczną ocenę wtryskiwaczy i uniknięcie bezpośredniego szukania uszkodzeń w silniku pojazdu.

1.Korekty po wymianie wtrysku - Prawidłowe korekcje wtryskiwaczy

Po wymianie wtryskiwaczy, naprawie czy regeneracji, zachodzi konieczność poddania ich korekcie, wyregulowaniu wszystkich dawek (np. skok kulki zaworka). Zagadnienie dotyczące prawidłowych korekcji wtryskiwaczy wymaga głębszej analizy i poprawnej interpretacji, która jest oparta na fachowej wiedzy teoretycznej mechaników. Ponadto warto wiedzieć, że prawidłowych korekcji wtrysków nie można w jednakowy sposób określić, ponieważ każdy producent pojazdu ma indywidualną specyfikę pojazdu. Dlatego też dopuszczalne korekty dawek paliwa na wtryskiwaczu mogą wynosić 1-2 mg, a nawet do 4 mg na skok. Przyjmuje się, że wtryskiwacz mający korektę dawki paliwa powyżej 4 mg, może być uszkodzony.

Korekty po wymianie wtrysku
Korekty po wymianie wtrysku

2.Ujemna korekta wtrysku - Minusowa korekta wtrysku

Jeżeli nasz wtryskiwacz wykaże ujemną korektę wtrysku paliwa, oznacza to zazwyczaj jego uszkodzenie. Aby bardziej przybliżyć to zagadnienie, należy wiedzieć, że ujemne korekty wtrysków są wynikiem sterownika, który poprzez wysłanie impulsu elektrycznego powoduje opóźnienie czasu otwarcia wtryskiwacza, a efektem tego działania jest mniejsza ilość paliwa podanego podczas cyklu. Taki stan rzeczy jest spowodowany wykryciem przez komputer zwiększonej pracy jednego z cylindrów na tle pozostałych i zmniejszeniu dopływu paliwa, aby została utrzymana prawidłowa praca całego układu.