Po każdej wymianie wtryskiwaczy konieczne jest ponowne ich zakodowanie, czyli wyrównanie dawki wtrysku. Jest to niezbędny etap, który w dużej mierze przyczynia się do równomiernej i wydajnej pracy całego układu wtryskowego. Nowe, bądź też zregenerowane wtryskiwacze często wykazują inne parametry, dlatego trzeba dołożyć wszelkich starań, żeby te wartości ujednolicić. W przypadku niezakodowania lub rozkodowania tych elementów, ich praca będzie się niewiele różnić od pracy uszkodzonych lub wyeksploatowanych wtrysków. Wraz z upływem czasu wtryskiwacze niestety samoistnie się zużywają, a tym samym rozkodowują, dlatego bardzo ważna jest czujność i szybka reakcja w momencie zaobserwowania specyficznych objawów.
Procedura wymiany wtryskiwaczy - Kod IMA wtryskiwacza
Cała procedura wymiany wtryskiwaczy nie jest raczej skomplikowana, aczkolwiek przeprowadzona przez osoby niedoświadczone w tym fachu, może zakończyć się jeszcze większymi uszkodzeniami. Na samym początku powinno się jak najdokładniej wyczyścić okolice wtrysków i przewodów z licznych zabrudzeń, żeby bezpiecznie wymontować wtryskiwacze. Po demontażu należy zabezpieczyć układ zaślepkami i przystąpić do etapu czyszczenia lub wymiany na nowe elementy. Przy ponownym montażu tych podzespołów trzeba pamiętać o tym, by użyć nowych podkładek, a w etapach końcowych zakodować wtryskiwacze i odpowietrzyć układ. Niezbędnym do zakodowania wtryskiwaczy jest, tzw. kod IMA, w którym zapisane są kluczowe parametry poszczególnych wtrysków.
1. Wymiana wtryskiwacza kodowanie - Wymiana wtryskiwaczy bez kodowania
Kodowanie wtryskiwaczy jest bardzo istotnym i obowiązkowym etapem podczas wymiany wtryskiwaczy na nowe, bądź też zregenerowane. Aby zakodować każdy z wtrysków, konieczne jest użycie komputera diagnostycznego i połączenie się ze sterownikiem silnika, a następnie wybór odpowiedniego programu. Gdyby wtryski zostały wymienione bez kodowania, sterownik silnika miałby duży problem w określeniu parametrów, na jakich powinny one pracować. W takiej sytuacji wymiana wtryskiwaczy okazałaby się zupełnie bezcelowa, ponieważ zamiast prawidłowej pracy wtrysków, otrzymalibyśmy efekt całkowicie odwrotny.
2. Wymiana wtryskiwaczy w silnikach wysokoprężnych - Kodowanie wtryskiwaczy po regeneracji
Jeśli chodzi o samą wymianę wtryskiwaczy, to jest to z pozoru proste działanie polegające na odłączeniu przewodów paliwowych i wykręceniu poszczególnych wtrysków. Nie zawsze jednak proces ten przebiega tak sprawnie i gładko, jakbyśmy chcieli, ponieważ zdarzają się sytuacje, gdzie wtrysk może ulec uszkodzeniu. Należy więc przede wszystkim pamiętać o użyciu odpowiednich i przeznaczonych do tego narzędzi oraz o konserwacji tych podzespołów. Po wymianie wtryskiwaczy niezbędne jest ich zakodowanie, jednak w przypadku regeneracji tych elementów należy najpierw usunąć poprzednie kody i dopiero wpisać nowe – aktualne.