Aby zapobiec problemom z układem DPF (filtra cząstek stałych), należy regularnie dbać o prawidłową pracę silnika, zwłaszcza w przypadku silników Diesla. Ważne jest, aby regularnie przeprowadzać tzw. regenerację filtra, która może wystąpić podczas długich tras, kiedy silnik osiąga wyższe temperatury. Unikaj częstych krótkich tras, które mogą uniemożliwić skuteczną regenerację. Dodatkowo, stosowanie wysokiej jakości oleju silnikowego oraz paliwa może pomóc zmniejszyć ilość osadów i sadzy w filtrze. Udaj się na dłużą jazdę, utrzymując obroty w granicach 2500-3000 obr/min aby filtr DPF miał szansę prawidłowo się wypalić.
Jak jeździć dieslem, żeby nie zapchać DPF?
Aby nie zapchać DPF, warto unikać częstych jazd na krótkich dystansach w mieście, gdzie silnik nie ma czasu na osiągnięcie odpowiedniej temperatury do przeprowadzenia regeneracji filtra. Regularna jazda na autostradach lub długich trasach, gdzie silnik utrzymuje stałą temperaturę przez dłuższy czas, pozwala na skuteczną regenerację DPF. Ważne jest również, aby unikać gwałtownego przyspieszania, które może powodować większą emisję cząsteczek sadzy. Diesel potrzebuje dłuższych tras, aby funkcjonować w prawidłowy sposób.
Jak pozbyć się problemu z DPF?
Aby pozbyć się problemu z DPF, można spróbować przeprowadzić jego regenerację, jeśli nie doszło do jego całkowitego zablokowania. W przypadku, gdy regeneracja nie przynosi efektu, konieczna może być wymiana filtra DPF lub jego czyszczenie w serwisie, co przywraca jego funkcjonalność. W skrajnych przypadkach, gdy filtr jest poważnie uszkodzony, może być konieczne jego całkowite usunięcie lub wymiana na nowy. Nowy filtr DPF może być jednak bardzo drogi, dlatego warto dbać o ten komponent i nie doprowadzać do jego awarii.
Czy usunięcie filtra DPF poprawia zużycie paliwa?
Usunięcie filtra DPF może prowadzić do niewielkiego poprawienia zużycia paliwa, ponieważ eliminuje dodatkowy opór i zmniejsza obciążenie silnika związane z regeneracją filtra. Jednakże, należy pamiętać, że usunięcie DPF jest nielegalne w wielu krajach, w tym w Unii Europejskiej, z powodu norm emisji spalin. Takie działanie może skutkować utratą homologacji pojazdu i wysokimi karami, dlatego przed podjęciem decyzji o usunięciu filtra warto zapoznać się z przepisami prawnymi obowiązującymi w danym regionie. Finalnie – nie będzie to opłacalne rozwiązanie i zdecydowanie je odradzamy.