22 listopada 2021

Common Rail - co to

Common Rail - co to
Common Rail - co to

Common Rail (ang. wspólna szyna) jest to rodzaj systemu bezpośredniego wtrysku paliwa sterowanego elektronicznie, który znalazł zastosowanie w silnikach wysokoprężnych diesla. Składa się on z pompy niskiego ciśnienia, pompy wysokiego ciśnienia, wspólnej listwy (szyny) wtryskowej, wtryskiwaczy CR oraz sterownika. Za zarządzanie całą pracą układu odpowiada sterownik silnika, który na bieżąco przeprowadza korekty i regulacje pracy elementów dla zapewnienia optymalnego funkcjonowania pojazdu.

Kulturalne diesle - jak działa Common Rail

Dzięki rozwojowi technologicznemu na przestrzeni lat obecnie diesle wykazują wysoką kulturę pracy, która jest porównywalna z silnikami benzynowymi, a także są bardzo wydajne i oszczędne. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu wtrysku paliwa pod bardzo wysokim ciśnieniem, za które odpowiada pompa wtryskowa. Wytwarza ona stały poziom ciśnienia paliwa, które utrzymywane jest w listwie wtryskowej, skąd następnie trafia prosto do wtryskiwaczy.

Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania

W układach CR wyróżnia się trzy zasadnicze fazy wtrysku. Na początku ma miejsce tak zwany przedwtrysk, czy też dawka pilotażowa, która umożliwia spokojniejsze spalenie głównej dawki paliwa. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania praca silnika jest bardziej łagodna. Po niej następuje wspomniana już dawka właściwa, a na koniec podawana jest także dawka dopalająca. Jej zadaniem jest podniesienie temperatury spalin, co powoduje szybsze nagrzewanie się katalizatora i bardziej wydajną pracę filtra cząstek stałych - wpływa więc ona na ekologię silnika. Oprócz tego warto pamiętać, że w zależności od warunków pracy silnika, jego obciążenia obrotów, jak i samej generacji układu Common Rail, proces wtrysku może mieć nawet do 7 etapów.

Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania
Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania

Common rail też się psuje - Common Rail wady

Z biegiem czasu układy Common Rail przechodziły nieustanne udoskonalenia, co spowodowało, że stały się one zdecydowanie lepsze od tradycyjnych diesli, ale niestety jednocześnie także bardziej wrażliwe na awarie. Obecnie elementy układów CR, a w szczególności wtryskiwacze, pracują w bardzo wymagających warunkach i pod wysokim ciśnieniem, co sprawia, że są bardzo podatne na uszkodzenia wynikające z różnego rodzaju zanieczyszczeń. Występują one najczęściej w olejach napędowych niskiej jakości. Prowadzą one do blokowania i zacierania się wtrysków, co szybko odbija się na całej pracy jednostki napędowej.

Dlatego przy eksploatacji pojazdów wyposażonych w silniki wysokoprężne z systemem Common Rail bardzo ważne jest stosowanie odpowiedniego paliwa i dbanie o czystość układu.