07 lutego 2022

Czy Common Rail jest awaryjny?

Czy układ Common Rail często ulega awariom?
Czy Common Rail jest awaryjny?

Układ Common Rail ulega awariom, których przyczyną może być zarówno specyfika działania systemu, jak i zaniedbania eksploatacyjne bądź złe nawyki w stylu jazdy kierowcy. W opisywanym układzie zasilania paliwem mogą wystąpić usterki dotyczące zbiornika paliwa, pompy elektrycznej, przewodów paliwowych, filtra paliwa, pompy wysokiego ciśnienia, listwy wtryskowej czy samych wtryskiwaczy. Na usterkę związaną z funkcjonowaniem zbiornika paliwa wpływa korozja (jeżeli zbiornik jest stalowy) lub występowanie jakichkolwiek nieszczelności. Pompa elektryczna w układzie Common Rail może po prostu przestać pracować (czyli nie przetwarzać ciśnienia) lub opiłkować. Często występujące awarie CR są także skutkiem nieszczelności przewodów transportujących ON - brak szczelności może wynikać z korozji, zużycia lub uszkodzeń mechanicznych wspomnianych przewodów. Inną wartą wspomnienia awarią systemu Common Rail jest usterka pompy wysokiego ciśnienia, która może się zużyć lub posiadać wady konstrukcyjne; jak również często spotyka się problemy z zaworem w listwie wtryskowej. Osobnym tematem wymagającym szerszego omówienia są usterki wtryskiwaczy CR.

Wady i zalety silnika wyposażonego w zasilanie Common Rail - W jakich silnikach? - Common Rail czy zwykła pompa

Układ wtryskowy Common Rail występuje w wielu jednostkach napędowych, między innymi: TDI, MultiJet, JTD, HDi czy CRD. Niewątpliwą zaletą silników zasilanych systemem CR jest stosunkowo niska emisja spalin (oczywiście jedynie wówczas, gdy pozostałe podzespoły i układy są w pełni sprawne), obniżone zużycie paliwa oraz wyższą kulturę pracy. Wśród wad wymienić należy chociażby charakteryzowaną w niniejszym artykule awaryjność, która w dużej mierze wynika z obecności zanieczyszczeń w paliwie. Common Rail mimo wszystko przeważa technologicznie nad innymi sposobami zasilania paliwem i cieszy się bardzo dużą popularnością wśród użytkowników Diesli.

1. Common Rail też się psuje! - Common Rail - wady

Uszkodzenia Common Rail są najczęściej spowodowane paliwem z zanieczyszczeniami bądź ze słabymi właściwościami smarnymi, a także wyczerpaniem eksploatacyjnym. Na usterki wpływa także w dużej mierze niepoprawne funkcjonowanie innych podzespołów i układów, które w każdym pojeździe ściśle ze sobą współpracują. Pokrótce opisaliśmy już część możliwych usterek w obrębie CR, należy jednak dodać jeszcze do nich ewentualne zwarcia komputera sterującego, awarie czujników oraz uszkodzenia wtrysków. Zważając na fakt, że wtryski pracują pod bardzo wysokim ciśnieniem, zgubne dla ich działania może okazać się nawet najmniejsze zanieczyszczenie czy rozwodnienie paliwa. W ten sposób we wtryskiwaczach Common Rail uszkodzeniu może ulec m. in. gniazdo zaworka, trzpień zaworka, rozpylacz czy uszczelnienia.

2. Pompowtryskiwacze czy Common Rail? - Jak rozpoznać silnik Common Rail od pompowtryskiwaczy

Pompowtryskiwacze są przez wielu kierowców uważane za podzespoły bardziej niezawodne niż wtryski Common Rail, jednakże to system CR zdecydowanie dominuje we współczesnych Dieslach. Fakt ten ma uzasadnienie przede wszystkim w tym, że pompowtrysków obecnie już się nie produkuje, ponieważ ich zasada działania nie spełniała obowiązujących obecnie i stale zaostrzanych norm czystości spalin. Common Rail to powszechnie instalowane w jednostkach wysokoprężnych rozwiązanie. Na temat tego, co pracuje pod maską Twojego samochodu - pompowtryskiwacze czy wtryskiwacze, powie Ci już sporo oznaczenie silnika, a także numer VIN pojazdu.

3. Diesel: ciemna strona mocy - Eksploatacja aut z Common Railem - Common Rail - jakie paliwo?

Aby nie narzekać na krótką żywotność wtryskiwaczy w Dieslu, warto zorientować się, co sprzyja prawidłowemu funkcjonowaniu układu Common Rail. Na szczęście podstawowe zasady eksploatacji samochodów z systemem CR nie są ani skomplikowane, ani kłopotliwe.

Jakie paliwo tankować do Diesla z Common Rail?
Common Rail - jakie paliwo?

Rekomendujemy tankowanie wysokiej jakości paliwa ze sprawdzonych stacji, regularną wymianę oleju silnikowego oraz filtrów, a także reagowanie na wszystkie niepokojące oznaki, jakie wysyła Ci samochód. Zaniedbania nawet drobnych usterek mogą przerodzić się w trudne do naprawy i kosztowne awarie, co szczególnie widać na przykładzie Common Rail. Uszkodzona pompa, wtryski czy którykolwiek z elementów tego układu może przyczynić się do zaburzenia pracy filtra cząstek stałych, silnika lub turbo.