Diesel w większości współczesnych samochodów jest wyposażony w turbosprężarkę, choć nie jest to reguła dla wszystkich jednostek napędowych. Turbosprężarka w silniku wysokoprężnym ma zwiększać jego moc nawet o 30 % oraz poprawić efektywność spalania. Dzięki temu jednostka napędowa z turbo może osiągnąć wyższą moc przy zachowaniu mniejszego zużycia paliwa. Tego typu rozwiązanie pozwala lepiej wykorzystać energię spalin i zwiększyć wydajność jednostki napędowej. Tak, jak turbina dba o efektywne spalanie paliwa i moc silnika, tak my powinniśmy pamiętać o jej konserwacji, aby mogła długo popracować w pojeździe.
Ile mocy daje turbo?
Zwykle turbodoładowanie zwiększa moc jednostki o około 30-50% w porównaniu do silnika o tej samej pojemności bez turbiny. Zwiększenie mocy pozwala na lepsze przyspieszenie i osiągi, co jest szczególnie odczuwalne podczas jazdy autostradowej lub przy dużych obciążeniach. Z kolei w przypadku silników o mniejszej pojemności, turbo pozwala uzyskać wyższą moc przy niskim zużyciu paliwa. Warto jednak pamiętać, że nadmiar mocy wpłynie także na szybsze zużycie komponentów jednostki napędowej, dlatego producenci zazwyczaj stosują ograniczenia, aby zapewnić odpowiednią trwałość silnika.
Kiedy włącza się turbo w Dieslu?
Często mówi się, że turbosprężarka zaczyna działać dopiero po osiągnięciu 3-3,5 tys. obrotów, ale to nie do końca prawda. Turbo jest aktywne przez cały czas, ale w niższych zakresach obrotów (około 1,5–2 tys.) efekt doładowania jest mało zauważalny, ponieważ ciśnienie doładowania w tym momencie jest zbyt niskie, by odczuć wzrost mocy i przyspieszenia.
Czy TDI to turbo diesel?
Tak, TDI to skrót od „Turbodiesel Direct Injection”, co oznacza silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jest to technologia opracowana przez firmę Volkswagen, która stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych oznaczeń wśród silników Diesla. W silnikach TDI zarówno turbina, jak i system bezpośredniego wtrysku paliwa pozwalają na efektywne wykorzystanie energii spalin oraz poprawiają osiągi, przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa. Silniki TDI charakteryzują się także wyższą wydajnością i niższymi emisjami w porównaniu do tradycyjnych wysokoprężnych jednostek napędowych.
Jak gasić Diesla z turbo?
Po zakończeniu jazdy, zwłaszcza po intensywnym przyspieszaniu lub jeździe w wysokich temperaturach, najlepiej odczekać kilka minut przed wyłączeniem silnika. Turbosprężarka w tym czasie może osiągać bardzo wysokie temperatury, ponieważ podczas pracy jednostki napędowej jest napędzana przez gorące gazy spalinowe. W przypadku zbyt szybkiego wyłączenia silnika turbina prawdopodobnie ulegnie uszkodzeniu wskutek jej przegrzania. Pamiętaj więc, żeby po dłuższej trasie, pozostawić silnik na biegu jałowym przez około 1-2 minuty w celu schłodzenia turbo.