18 lutego 2022

Czy można wymienić tylko jeden wtryskiwacz?

Czy można wymienić tylko jeden wtryskiwacz?
Czy można wymienić tylko jeden wtryskiwacz?

W przypadku awarii wtryskiwacza zalecana jest wymiana wszystkich podzespołów naraz. Wtryski Common Rail są połączone ze sobą wspólną szyną, aby zapewnić jak najbardziej równomierną pracę silnika. Często sprawia to jednak, że uszkodzony jeden wtryskiwacz wpływa bardzo negatywnie na funkcjonowanie i żywotność pozostałych podzespołów, co w konsekwencji może doprowadzić do kolejnych, kosztownych usterek. Dlatego często występuje sytuacja, że po wymianie tylko jednego wtrysku problem szybko powraca, ponieważ reszta elementów układu wtryskowego uległa przyspieszonej eksploatacji – oznacza to ponowny zakup, demontaż i montaż wtryskiwaczy, przez które tracimy zarówno czas, jak i pieniądze.

Wymiana wtryskiwaczy - jeden czy wszystkie? - Wymiana wtryskiwaczy diesel

Jeżeli użytkownik chce uzyskać równomierną dawkę paliwa, która przekładać się będzie na równą pracę silnika, lepiej jest wymienić wszystkie wtryskiwacze. Po takim rozwiązaniu wszystkie wtryski Common Rail mają jednakową żywotność oraz takie same parametry pracy – o ile są prawidłowo zakodowane. Może wydarzyć się sytuacja, że uszkodzeniu ulegnie tylko jeden podzespół, a pozostałe będą w pełni sprawne i minimalnie zużyte. W takim wypadku wymiana wszystkich wtryskiwaczy zwyczajnie nie ma sensu. Dlatego w momencie awarii wtrysków Common Rail warto zapytać o opinię doświadczonego mechanika samochodowego.

1. Wymiana jednego wtrysku - Wymiana wtryskiwaczy jeden czy wszystkie

Warto wiedzieć, że wymiana pojedynczego wtryskiwacza, może zażegnać objawy związane z awarią wtrysków Common Rail, jeżeli pozostałe podzespoły wykazują prawidłowe parametry. Bardzo często zdarza się tak, że wtryskiwacze, które nie wykazywały do tej pory nieprawidłowości, także ulegają zużyciu i wizyta u mechanika znów staje się konieczna. Mimo wszystko decyzję o tym, ile wtrysków powinno zostać wymienionych, powinno się podjąć po bardzo dokładnej i profesjonalnej diagnostyce wtryskiwaczy. Zazwyczaj najlepiej jest wymieniać wszystkie wtryskiwacze Common Rail naraz, ponieważ każdy wtrysk powinien wprowadzać do silnika taką sama ilość paliwa pod jednakowym ciśnieniem. Równomierne rozprowadzanie oleju napędowego i utrzymanie właściwego ciśnienia są niezbędne do prawidłowej pracy samochodu, dlatego wymiana tylko jednego podzespołu doprowadzi do sytuacji, w której parametry jego pracy będą lepsze niż parametry reszty wtryskiwaczy. Wymiana wtrysków trwa zazwyczaj około 2 dni roboczych.

2. Regeneracja wtryskiwaczy bywa niepotrzebna - Ile trwa wymiana wtryskiwaczy

Decyzja dotycząca regeneracji wtryskiwaczy Common Rail powinna zostać podjęta w oparciu o parametry, jakie wykazują wtryski w czasie pracy. Dlatego najpierw należy przeprowadzić dokładną diagnostykę i testy, aby wskazać uszkodzone podzespoły. Zdarza się tak, że tylko dwa wtryski z kompletu są niesprawne, a pozostałe wykazują odpowiednie właściwości. Wtedy można poddać regeneracji tylko te dwa elementy, jednak warto pamiętać, że żywotność tych wtrysków nie będzie równomierna, a to z kolei będzie się wiązało z koniecznością kolejnej wizyty w serwisie. Ponadto warto skorzystać z procesu regeneracji wtryskiwaczy Common Rail, ponieważ dzięki niej w krótkim czasie możemy odzyskać właściwe parametry pracy podzespołów.

3. Zużyte wtryskiwacze to dopiero początek problemów - Jak długo można jeździć z uszkodzonym wtryskiem

Zużyte wtryskiwacze to dopiero początek problemów
Zużyte wtryskiwacze to dopiero początek problemów

Zużyte wtryskiwacze Common Rail samoistnie nie wrócą do pełnej sprawności, a wręcz przeciwnie – będą one powodowały jeszcze większy poziom uszkodzeń. Awaria obciąża nie tylko podzespoły układu wtryskowego, ale także strategiczne części pojazdu, takie jak turbosprężarka, filtr DPF, a nawet silnik. Dlatego nie wolno długo jeździć z niesprawnymi wtryskiwaczami, tylko możliwie szybko usunąć usterkę – jak tylko auto zacznie wykazywać pierwsze objawy awarii. Warto pamiętać, że uszkodzone wtryski mogą nie tylko utrudnić jazdę, ale całkiem unieruchomić jednostkę.