
We wtrysku Common Rail może stukać chociażby iglica zlokalizowana w rozpylaczu, jednakże jest to dźwięk niesłyszalny dla kierowcy. Zazwyczaj mianem stukania wtryskiwaczy określana jest sytuacja, w której praca silnika przyjmuje stukowy charakter. Dzieje się tak właśnie poprzez niesprawne wtryskiwacze, które źle dozują olej napędowy. W silnikach z zapłonem samoczynnym paliwo zapala się wówczas w sposób niekontrolowany, a odgłos przypominający stukanie to rezultat bardzo gwałtownego wzrostu ciśnienia w cylindrze. Przyczyną tego stanu rzeczy jest za duża ilość paliwa lub podanie go przez wtryskiwacz w nieodpowiednim momencie.
Jak rozpoznać stukanie wtryskiwaczy Common Rail? - Dźwięk wtryskiwaczy
Tak, jak już wspomnieliśmy, nie można rozpoznać stukania samych wtryskiwaczy Common Rail. Specyficzne stukanie spod maski Diesla jest jednakże spowodowane wadliwą pracą wtrysków, które dawkują paliwo do komory spalania w niewłaściwym czasie lub w zbyt dużej ilości. Dźwięk, jaki wydają wtryskiwacze, nie powinien docierać podczas pracy silnika do ucha kierowcy. Jeżeli wydaje Ci się, że z okolic układu wtryskowego lub silnika dobiegają niepokojące dźwięki, skonsultuj to z mechanikiem samochodowym, ponieważ istnieje prawdopodobieństwo, że jest to objaw niesprawnych wtryskiwaczy.
1. Stukanie wtryskiwaczy Common Rail - Jak sprawdzić wtryskiwacze Common Rail? - Klepiący wtryskiwacz
Mimo faktu, że to nie wtryskiwacze stukają w Twoim Dieslu, warto poddać je diagnostyce, ponieważ niepokojące odgłosy mogą stanowić skutek występowania awarii wtrysków. W sytuacji, gdy spod maski Twojego auta dobiega niepokojące stukanie, klepanie bądź cykanie, zwróć uwagę na kondycję wtryskiwaczy. Ich uszkodzenia mechaniczne, obecność zabrudzeń i wszelkie nieszczelności to pośrednia przyczyna dźwięków wynikających z zaburzonej pracy jednostki napędowej, do której paliwo jest dawkowane w nieodpowiedniej chwili lub ilości.
2. Czy wtryski mogą stukać? - Uszkodzony wtryskiwacz objawy Diesel
Zgodnie z tym, co napisaliśmy na początku artykułu, niektóre elementy we wtryskiwaczu Common Rail mogą stukać, jednakże jest to na tyle cichy dźwięk, że kierowca nie jest w stanie go wyłapać, mając w tle odgłos normalnej pracy silnika. Wtryski nie są zatem źródłem stukania, a jego przyczyną, ponieważ ich uszkodzenia często wyrażają się poprzez spalanie stukowe, które kierowca z pewnością wyłapie. Oprócz tego uszkodzone wtryski w Dieslu będą objawiać się szarpaniem ze strony jednostki napędowej, zwiększonym zadymieniem, problemami z odpaleniem samochodu oraz większym poborem paliwa.
3. Stukający wtryskiwacz - jaką awarię oznacza? - Stukanie wtryskiwaczy Common Rail
Stukanie, którego przyczynę stanowią niesprawne wtryski Common Rail, może oznaczać różnorodne awarie wtryskiwacza. W gronie najczęściej występujących usterek wymienić można nieszczelny rozpylacz, przez który paliwo po prostu kapie, zaburzając dawkę.

Innym powodem, przez który wtryski stukają, jest uszkodzenie sterownika bądź czujników. Wystarczy, że komputer otrzymuje zły sygnał z przepływomierza, a spod maski kierowca usłyszy stukot. Inną przyczyną może być zacięty wtryskiwacz lub wtrysk skrajnie zużyty, gdyż wówczas jego dawka może się zwiększać wraz z okresem eksploatacji.