08 lipca 2022

Czy wtryskiwacze mogą się rozkodować?

Czy wtryski mogą się rozkodować?
Czy wtryskiwacze mogą się rozkodować?

Wtryskiwacze nie mogą samoczynnie się rozkodować. O rozkodowanych wtryskach możemy jednak mówić w kontekście stopniowej utraty właściwych parametrów ich pracy. Jest to proces, który postępuje stopniowo i wiąże się z naturalnym zużywaniem się elementów składowych wtrysków. Wówczas dochodzi do tego, że właściwości wtrysków przestają odpowiadać właściwościom zadanym przez producenta. Można więc uznać, że kod IMA staje się nieaktualny, a wtryski są w pełni zakodowane tylko w dniu kodowania. Czasami dochodzi też do sytuacji, w której wtryski przestają poprawnie działać właściwie z dnia na dzień, a po sprawdzeniu ich komputerem, okazuje się, że kody IMA zostały skasowane. Co to oznacza? - otóż najprawdopodobniej źródłem awarii będzie sterownik silnika. Za pomocą diagnostyki należy się więc upewnić, czy powodem usterki jest awaria systemu, brak zasilania, czy uszkodzenia innego typu.

Dlaczego należy kodować wtryskiwacze? – Ile kosztuje kodowanie wtryskiwaczy?

Kodowanie pozwala uzyskać równomierną dawkę paliwa we wszystkich wtryskiwaczach, co przekłada się także na regulaminową ilość emitowanych spalin. Natomiast brak kodowania nie tylko będzie wiązał się z nierówną pracą wtrysków, ale i spowoduje, że sterownik silnika będzie nakładał na wtryski nieaktualne, a więc i niepoprawne parametry pracy. Każda naprawa i wymiana wtrysków powinna się więc zakończyć wprowadzeniem nowych kodów IMA do sterownika. Usługa ta kosztuje około 100 zł niezależnie od ilości kodowanych wtrysków, ponieważ odbywa się podczas jednej operacji.

1. Uszkodzone wtryski objawy – jak rozpoznać? – Wymiana wtryskiwaczy bez kodowania

Awarię wtryskiwaczy rozpoznamy w momencie wystąpienia trudności z uruchomieniem samochodu. Uszkodzone wtryski powodują także falowanie obrotów, większe kopcenie z wydechu czy ewidentny spadek mocy. Trzeba też wiedzieć, że wymiana wtrysków bez ich kodowania, nie przyniesie oczekiwanych efektów naprawy, ponieważ będą one nadal pracowały według starych ustawień, a więc parametry ich pracy będą nieprawidłowe. Odpowiadając więc na pytanie, czy trzeba kodować wtryskiwacze, informujemy, iż jest to obowiązkowy etap naprawy nowoczesnych Diesli.

Uszkodzone wtryski objawy
Uszkodzone wtryski objawy

2. Jakie są objawy zawieszającego się wtryskiwacza? – Kalibracja wtryskiwaczy Common Rail

Zawieszony wtrysk nie ma możliwości dostarczenia do silnika odpowiedniej dawki paliwa, co będzie wiązało się z szarpaniem auta i niestabilną pracą jednostki napędowej. Brak właściwej porcji paliwa oznacza także utratę parametrów użytkowych auta, więc będzie ono miało słabsze osiągi. W takiej sytuacji konieczne jest gruntowne czyszczenie wtrysku, a następnie wprowadzenie do sterownika nowego kodu IMA, który zostanie automatycznie wygenerowany na stanowisku probierczym.