
Wymiana wtryskiwaczy nie jest trudna dla ludzi, którzy mają doświadczenie, specjalistyczne narzędzia oraz urządzenia diagnostyczne. Ich wymiana składa się z kilku etapów, o których nie wolno zapomnieć. Po pierwsze: należy wtryski odpowiednio zdemontować (zdarza się, że są zapieczone), po drugie: gniazdo musi być dobrze wyczyszczone z wszelakich osadów, po trzecie: należy odpowiednio umieścić wtryski w głowicy i dobrze je wyregulować, po czwarte: fachowiec wprowadza kody IMA do sterownika silnika (sterownik otrzymuje informacje o pracy każdego wtryskiwacza). Dodatkowo należy też pamiętać, że stół, na którym leżą wtryskiwacze musi być bardzo czysty, bo jakiekolwiek zabrudzenia, które dostaną się do podzespołów czy do miejsca, w którym są montowane, przeszkodzą w tej wymianie.
Uszkodzone wtryskiwacze – jak prawidłowo wymieniać? - Wymiana wtryskiwaczy samemu
Jeżeli dysponujesz odpowiednim sprzętem i chcesz spróbować samodzielnie wymontować wtryski, możesz się tego podjąć, jednak nawet jeśli uda Ci się je wymienić, to trzeba je jeszcze zaadaptować w sterowniku jednostki napędowej i to może już zrobić tylko specjalista w serwisie. My zalecalibyśmy pozostawić wymianę wtrysków właśnie specjalistom, gdyż często dochodzi do problemów podczas ich demontażu (zużyte części mogą być zardzewiałe i do ich wyciągnięcia będzie potrzebny tak zwany ściągacz bezwładnościowy).
1. Zużyte wtryskiwacze to dopiero początek problemów. Mogą narastać lawinowo - Wymiana wtryskiwaczy - jeden czy wszystkie?
Jeśli po diagnostyce wtryskiwaczy okazuje się, że tylko jeden bądź dwa są naprawdę uszkodzone, a w pozostałych parametry się zgadzają, to nie ma sensu narażać się na większe koszta i wymieniać wszystkich. Z drugiej jednak strony, nigdy nie wiesz, kiedy pozostałe wtryski zaczną szwankować i kiedy będziesz musiał znów zwrócić się o pomoc w weryfikacji stanu pozostałych wtrysków. Jeżeli reszta wtryskiwaczy będzie wymagała wymiany, to znów konieczne będzie pozostawienie samochodu w warsztacie i dodatkowej gotówki (wymiana w komplecie byłaby tańsza, niż każdego wtrysku z osobna). Jedno jest pewne – wtryski w pewnym momencie na pewno dadzą się we znaki i nie możesz tego zbagatelizować, bo pociągną za sobą filtry cząstek stałych, turbo, EGR, jak również silnik całkowicie straci swoją wydajność.
2. Wykręcanie uszkodzonych wtryskiwaczy - Po wymianie wtryskiwaczy - co dalej?
Jeżeli wtryskiwacze są zanieczyszczone/zapieczone albo zardzewiałe (dostanie się wody do wtrysków), to wykręcenie ich będzie naprawdę utrudnione i do tego będą potrzebne urządzenia, jak również wiedza fachowca. Przykładowo w pojeździe marki Renault Trafic 2.0 (oznaczenie M9R) bardzo ciężko wymontować wtryskiwacze, ponieważ się urywają. W innych dostawczych autach, np. we Fiatach (Ducato, Jumper i Boxer) 2.3, 3.0 podkładki często są zapieczone i urywają się śrubki, które mocują wtryski. Istotną kwestią jest także dobór odpowiednich podkładek, bo nawet minimalna różnica może stanowić problem (zmienia się kąt wtrysku). Takie problematyczne sytuacje mogą doprowadzić, że demontaż i ponowny montaż wtryskiwaczy przedłuża się o kilka dni, ponieważ niedoświadczeni mechanicy nie mogą sobie z tym poradzić i łamią im się narzędzia, wtryskiwacze albo uszkadzają przy tym głowicę i pokrywę zaworów. Jeżeli uda się już te wtryski zamontować, koniecznie trzeba je zakodować w sterowniku (każdy wtrysk ma swój kod).

3. Nawet autoryzowane zakłady zbytecznie regenerują sprawne wtryskiwacze CR - Ile kosztuje wymiana wtryskiwaczy w Dieslu?
Nie będziemy ukrywać, koszt wymiany wtrysków jest wysoki, bo cena może osiągnąć nawet 3-4 tysiące (najmniej), dlatego, jeśli jest taka możliwość, można poddać je regeneracji co będzie stanowić alternatywę dla bardzo kosztownej wymiany. To też nie jest tak, że musisz się zgodzić na regeneracje wszystkich wtryskiwaczy – owszem zaleca się to, ale do Ciebie należy decyzja, ile wtryskiwaczy ma być zregenerowanych (jeśli pozostałe wtryski nie wykazują żadnych niepokojących objawów, możesz je zostawić bez regeneracji).