Filtry paliwa w silnikach Diesla pełnią kluczową funkcję w ochronie układu paliwowego przed zanieczyszczeniami, które mogą pochodzić z paliwa, takie jak woda, brud, osady czy rdza. Te nieczystości mogą zatykać wtryskiwacze, uszkadzać pompę wtryskową, a także prowadzić do nieprawidłowego spalania, co skutkuje spadkiem mocy silnika oraz zwiększonym zużyciem paliwa. Regularna wymiana filtrów paliwa zapewnia ich prawidłowe działanie, chroniąc silnik przed awariami i przedłużając jego żywotność.
Dlaczego w silnikach Diesla są dwa filtry paliwa?
Silniki Diesla wyposażone są w dwa filtry paliwa, ponieważ wymagają one szczególnej ochrony przed zanieczyszczeniami. Pierwszy filtr, zwany filtrem wstępnym, usuwa większe cząstki stałe, takie jak rdza czy większe zanieczyszczenia. Drugi filtr, tzw. filtr dokładny (lub główny), usuwa drobniejsze cząstki oraz wodę, która może znajdować się w paliwie. Podwójny system filtracji zapewnia lepszą ochronę układu paliwowego i wtryskowego przed uszkodzeniami, co jest szczególnie ważne w silnikach wysokoprężnych, gdzie precyzyjne dozowanie paliwa ma kluczowe znaczenie dla efektywności i niezawodności silnika.
Co ile kilometrów powinno się wymieniać filtr paliwa w dieslu?
Zalecany interwał wymiany filtra paliwa w silniku Diesla to zazwyczaj od 20 000 do 40 000 kilometrów, w zależności od producenta pojazdu i warunków eksploatacji. W przypadku intensywnej jazdy w trudnych warunkach, takich jak jazda po drogach o niskiej jakości lub przy wysokim poziomie zanieczyszczenia powietrza, filtry paliwa mogą wymagać wymiany częściej. Warto zawsze sprawdzać instrukcję obsługi pojazdu, ponieważ producent określa optymalny czas wymiany filtra, który może różnić się w zależności od modelu silnika i jakości paliwa.
Jakie są objawy zapchanego filtra paliwa w dieslu?
Zapchany filtr paliwa w silniku Diesla może powodować szereg problemów z działaniem silnika. Najczęstsze objawy to trudności z uruchomieniem silnika, zwłaszcza po dłuższym postoju, spadek mocy, nierówna praca na biegu jałowym oraz problemy z przyspieszaniem. Może również wystąpić zwiększone zużycie paliwa, ponieważ silnik nie dostaje wystarczającej ilości paliwa. W niektórych przypadkach zapchany filtr paliwa może również powodować tzw. "zatykanie" układu wtryskowego, co może skutkować jego uszkodzeniem. Jeśli zauważysz te objawy, warto jak najszybciej wymienić filtr paliwa, aby uniknąć poważniejszych awarii.