Nie powinno się jeździć z uszkodzoną turbosprężarką, ponieważ mogłoby to doprowadzić do awarii silnika. Rozsądnym rozwiązaniem jest przeprowadzić regenerację turbosprężarki, ponieważ w ten sposób zostanie przywrócona do stanu fabrycznego. Usługa regeneracji turbo jest o wiele tańsza niż zakup nowego komponentu. Proces naprawy turbo polega mnie więcej na usunięciu zepsutych elementów i zastąpieniu nowymi, czyszczeniu, a także na wyważaniu i testach. Pamiętaj też o tym, że w przedłużeniu efektów regeneracji turbiny chodzi również o stosowaniu się do pozostałych poleceń producenta, w tym kontroluj poziom oleju silnikowego, wymieniaj filtry oraz serwisuj pojazd w celu weryfikacji stanu pozostałych podzespołów.
Po czym poznać, że turbina się kończy?
Symptomów mówiących o tym, że wystąpił problem z działaniem turbosprężarki, jest całkiem sporo, poniżej kilka z nich:
1. Wyraźny spadek mocy jednostki napędowej – pojazd może zwalniać, użytkownikowi auta ciężko jest przyspieszyć, a zdarza się, że samochód nie reaguje na pedał gazu.
2. Awaria turbosprężarki prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa – jednostka napędowa musi pracować ciężej, przez to też wymaga więcej paliwa.
3. Zauważalny dym – nadmierne dymienie może być spowodowane wyciekiem oleju albo innych płynów. Zarówno kierowca, jak i pasażerowie mogą odczuwać smród. Kolor dymu przybiera barwę niebieską, siwą lub czarną i każdy wariant kolorystyczny odpowiada za potencjalną usterkę.
4. Dźwięki uszkodzonej turbiny podczas przyspieszania - gwizdanie może sugerować wyciek powietrza w układzie doładowania, podczas gdy syczenie wskazuje na uszkodzenie uszczelki lub pęknięcie przewodów. Drgania z kolei mogą być efektem zużycia łożysk turbiny.
5. Niskie ciśnienie doładowania turbo – awaria tego komponentu może doprowadzić do niższego ciśnienia doładowania niż normalnie. To z kolei wpływa na moc i osiągi jednostki napędowej.
Jaki hałas wydaje zepsuta turbina?
Uszkodzona turbosprężarka często wydaje charakterystyczny gwizd, szczególnie wyraźny podczas przyspieszania. Dźwięk ten zazwyczaj wskazuje na nieszczelności w układzie doładowania lub mechaniczne uszkodzenia, takie jak pęknięte łopatki turbiny. Gwizd może się nasilać przy próbie wejścia na wyższe obroty silnika, co też sugeruje poważniejsze problemy. W takiej sytuacji warto jak najszybciej udać się do serwisu w celu dokładnej diagnostyki oraz regeneracji turbo, aby uniknąć dalszych uszkodzeń elementów jednostki napędowej.
Od czego psuje się turbina?
Przede wszystkim turbo może się zepsuć w wyniku zużycia eksploatacyjnego, a także przez niewystarczający poziom oleju silnikowego lub zastosowaniu niewłaściwego oleju, niedopasowanego do danego modelu auta i silnika. Z racji tego, że turbosprężarka narażona jest na wysokie temperatury i wysokie ciśnienie, jej jedynym chłodziwem jest olej silnikowy. To on odpowiedzialny jest za prawidłowe smarowanie turbiny, co ratuje ją przed zatarciem oraz przegrzaniem. Pamiętaj też, że w razie pojawienia się niepokojących objawów, które mogłyby świadczyć o awarii turbo, należy zgłosić się do serwisu. Przeprowadzenie regeneracji tego podzespołu będzie korzystniejsze cenowo niż zakup nowej czy też regenerowanej turbiny.