21 listopada 2024

Dlaczego silnik Diesla przerywa podczas przyspieszania? Czy ma na to wpływ EGR?

Silnik Diesla może przerywać podczas przyspieszania z kilku powodów, a jednym z najczęstszych jest problem z układem paliwowym.

Silnik Diesla może przerywać podczas przyspieszania z kilku powodów, a jednym z najczęstszych jest problem z układem paliwowym. Może to być związane z zanieczyszczonym lub uszkodzonym filtrem paliwa, wtryskiwaczami, które nie dozują paliwa prawidłowo, lub zapchanym układem dolotowym. Innym możliwym powodem jest awaria turbosprężarki, która nie dostarcza odpowiedniej ilości powietrza do silnika, co powoduje spadek mocy. Przerywanie może też wynikać z problemów z układem zapłonowym, zacinającym się zaworem EGR lub zanieczyszczeniem intercoolera. Jeśli problem jest powtarzający się, warto przeprowadzić dokładną diagnostykę, aby znaleźć źródło problemu.

Czy EGR ma wpływ na moc silnika?

Tak, zawór EGR (Exhaust Gas Recirculation) ma wpływ na moc silnika, choć jego główną funkcją jest obniżenie emisji tlenków azotu (NOx). Zawór EGR wprowadza część spalin z powrotem do komory spalania, co obniża temperaturę spalania i redukuje emisję szkodliwych gazów. Jednak w niektórych przypadkach, szczególnie gdy zawór EGR jest zanieczyszczony lub uszkodzony, może on ograniczać dopływ powietrza do silnika, co prowadzi do obniżenia mocy. W takim przypadku silnik staje się mniej wydajny, a jego reakcje na przyspieszanie mogą być spowolnione. Przypominamy, że zawór EGR działa najlepiej przy niskich obrotach, ale przy wyższych prędkościach jego wpływ na moc silnika powinien być minimalny.

Po czym poznać, że zawór EGR jest zepsuty?

Objawy uszkodzonego lub zanieczyszczonego zaworu EGR mogą obejmować: nierówną pracę silnika na biegu jałowym, szarpanie i spadek mocy przy przyspieszaniu, a także trudności w uruchomieniu silnika. W skrajnych przypadkach, gdy zawór EGR jest całkowicie zablokowany, może wystąpić zapalenie się kontrolki silnika (check engine) oraz komunikaty o błędach w układzie emisji spalin. Zanieczyszczony zawór EGR może także powodować zwiększone zużycie paliwa, ponieważ nieprawidłowe recyrkulowanie spalin wpływa na efektywność spalania. Warto przeprowadzić diagnostykę komputerową, aby potwierdzić problem z zaworem EGR.

Co się stanie, jeżeli będziesz jeździć z uszkodzonym zaworem EGR?

Jeżdżenie z uszkodzonym zaworem EGR może prowadzić do szeregu problemów, zarówno z silnikiem, jak i z systemem emisji spalin. Przede wszystkim, uszkodzenie zaworu EGR może powodować zwiększenie emisji tlenków azotu (NOx), co jest niekorzystne dla środowiska i może skutkować problemami z przejściem przeglądu technicznego. Z technicznego punktu widzenia, niewłaściwa recyrkulacja spalin może prowadzić do wyższych temperatur spalania, co zwiększa ryzyko przegrzania silnika i uszkodzeń wewnętrznych, takich jak wypalenie zaworów lub uszkodzenie uszczelki głowicy. Dodatkowo zanieczyszczony zawór EGR może obniżyć wydajność silnika, prowadząc do utraty mocy, wzrostu zużycia paliwa oraz nierównej pracy na biegu jałowym. Długotrwała jazda z uszkodzonym EGR może zatem skutkować poważnymi kosztami naprawy, dlatego warto niezwłocznie zająć się tym problemem.