14 lutego 2022

Do czego służy pompa wtryskowa?

Do czego służy pompa wtryskowa?
Do czego służy pompa wtryskowa?

Pompa wtryskowa ma za zadanie dostarczyć olej napędowy do wtryskiwaczy. W systemie Common Rail najpierw w postaci sprężonej trafiało ono do wspólnej dla wszystkich wtrysków listwy. Natomiast w poprzednich rozwiązaniach pompa podawała paliwo od razu do wtryskiwaczy. Wyróżnia się dwa rodzaje pomp: rzędowe i rotacyjne. W tej pierwszej, sekcje tłoczące pompy są ustawione w rzędzie, a w tej drugiej, ustawione gwiaździście przewody ciśnieniowe zasilane są przez wirujący zespół tłoczący. Pompa wtryskowa jest narażona na awarię, która może być wynikiem tankowania złej jakości oleju napędowego. Wszelkie w nim zanieczyszczenia i woda może doprowadzić do porysowania, zatarcia tudzież pęknięcia poszczególnych elementów pompy. Po raz kolejny uczulamy Cię na to, aby upewnić się przed uzupełnieniem paliwa, z jakiej stacji pochodzi.

Pompy paliwa w silnikach Diesla - budowa i zasada działania - Budowa pompy wtryskowej

Wyróżniamy pompy CP1, CP2, CP3, CP4, które składają się z korpusu, wałka krzywkowego, który napędzany jest przez tłok sekcji (może być ich od 1 do 3), a także pompy wstępnej, ale nie zawsze, ponieważ jest to zależne od rodzaju silnika. W zależności od rodzaju, elementem pompy może być także zawór na dolocie, zawór na wylocie lub oba te rozwiązania. Pompa wtryskowa działa na zasadzie ssania i sprężania. Rolą pompy wtryskowej jest dostarczenie stłoczonego paliwa do szyny CR.

1. Pompa wtryskowa – rodzaje, zasada działania - Rzędowa pompa wtryskowa - zasada działania

Mamy dwa rodzaje pomp wtryskowych: pompa rzędowa oraz pompa rotacyjna. W pompie rzędowej każda z oddzielnych sekcji tłoczących steruje odpowiednią dawką paliwa do danego cylindra. Ruch posuwisto-zwrotny gwarantuje właściwe ciśnienie. Każdy z tłoków podaje paliwo, a to za sprawą listwy zębatej. W pompie rotacyjnej sekcja tłocząca jest jedna. We wnętrzu znajduje się zespół tłoczkowo-rozdzielaczowy. Budowa jej przypomina tarcze z wpustkami, po której rusza się tak zwany tłokorozdzielacz, a przez obrót i skok tego elementu podawana jest porcja paliwa do danego przewodu paliwowego

2. Pompa sekcyjna - Pompa paliwa - Wikipedia

Pompy sekcyjne składają się między innymi z przewodów paliwowych, cylindrów pompy, tłoczków, zaworów odcinających, korektorów dawki paliwa, wtryskiwaczy oraz listwy zębatej i stosowane są w hydraulicznym wtrysku paliwa. Zaletami pompy sekcyjnej są: opracowana technologia wytwarzania i nieskomplikowana jej naprawa w przypadku uszkodzenia. Wad jej jest o wiele więcej: kłopoty ekologiczne, ogromne koszta skonstruowania pompy, zmienność obrotów jednostki napędowej, ciężko dopasować konkretną porcję paliwa dla wszystkich sekcji pompy oraz zdecydowanie większe jednostkowe zużycie ON wobec innych technik wtrysku paliwa.

 Pompa sekcyjna - Pompa paliwa - Wikipedia
Pompa sekcyjna - Pompa paliwa - Wikipedia

3. Czym jest pompa wtryskowa? Zadania, usterki, regeneracja - Pompa wtryskowa - objawy usterki

Na temat rodzajów pomp wtryskowych i ich działania już pisaliśmy, dlatego odsyłamy Cię do wcześniejszych akapitów. Usterki pomp wtryskowych są w szczególności związane z jakością tankowanego oleju napędowego, a także jego wyciekiem. Objawami uszkodzonej pompy wtryskowej mogą być: nierówna praca silnika, za głośna praca jednostki napędowej, spadek mocy, zbyt duża ilość spalin. Jeśli chodzi o naprawę pomp, to powinna być wykonywana w zaufanym serwisie, bo przecież nie obejdzie się bez specjalistycznego sprzętu, którego Ty na pewno nie masz. W przypadku regeneracji wymienia się początkowo wszystkie elementy nienadające się już do użytku, a także wyczyszczenie pompy.