29 czerwca 2022

Dokręcanie wtryskiwaczy Diesel

Dokręcanie wtryskiwaczy Diesel
Dokręcanie wtryskiwaczy Diesel

Podczas składania wtryskiwacza diesel, należy dokręcić śrubami korpus zaworu za pomocą klucza dynamometrycznego, który stosuje się przy tego rodzaju czynnościach. Jest to bardzo precyzyjne narzędzie, które posiada wbudowany licznik wartości momentu dokręcenia. Natomiast moment dokręcenia danego wtryskiwacza jest wartością wektorową (podawana w niutonometrach-Nm), która mówi o tym, jaka ma być użyta siła do dokręcenia śrub, aby doszło do prawidłowego i trwałego połączenia się ze sobą dwóch elementów wtryskiwacza. W celu ustalenia tej wartości, najlepiej jest poszukać na stronie producenta wtryskiwacza odpowiednich danych. Z kolei dane te określają wyszczególnione wartości dla typu silnika pojazdu oraz jego układu wtryskowego. Niestety nie każdy kierowca czy też mechanik zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest wartość momentu dokręcenia tego podzespołu. Dodatkowo warto wiedzieć, że podczas przykręcania śrub odpowiednie trzymanie klucza zapewnia mu większą siłę momentu dokręcenia. Ponadto klucz powinien być obracany z wyznaczonym kierunkiem i należy go odciążać po zakończonym dokręceniu. Oczywiście zbyt mocne lub słabe przykręcenie śrub może doprowadzić do wystąpienia niebezpiecznej awarii pojazdu.

Wymiana wtryskiwaczy w silnikach wysokoprężnych -Moment dokręcania wtrysku 1.6 HDI

Czynność polegająca na wymianie wtryskiwacza w silniku wysokoprężnym wydaje się być pozornie prosta dla mechanika, jednak zdarza się, że dochodzi do sytuacji, w której stanowi poważny problem. W wyniku wymiany wtryskiwacza, dochodzi najpierw do demontażu jego uszkodzonego elementu, a zastosowanie podczas tej czynności nieodpowiednich narzędzi lub brak umiejętności podczas jej wykonywania, może doprowadzić do uszkodzenia podzespołu. Natomiast podczas wymiany wtryskiwacza na nowy, używany lub zregenerowany wartość, jaka powinna wynosić podczas dokręcania śrub wtrysku 1.6 HDI, powinna mieścić się w zakresie 10-15 oraz 45 Nm.

1.Mokre gniazdo wtryskiwaczy, moment dokręcania - Moment dokręcania wtryskiwaczy 1.6 TDI

Jeśli spotkamy się z tzw. mokrym gniazdem wtryskiwacza, mamy do czynienia z wyciekiem wtrysku. Awaria ta oznacza konieczność wymiany uszczelek i innych zużytych elementów wtryskiwacza. Aby podczas wykonywanego montażu można było zamontować zamiennik tego podzespołu, należy najpierw odpowiednio przygotować gniazdo wtrysku poprzez jego dokładne oczyszczenie. Natomiast jeśli posiadamy wtryski 1.6 TDI, to moment, jaki potrzebny jest do ich dokręcenia wynosi 75 Nm. Pamiętajmy, jednak o delikatnym nasmarowaniu gwintów pod nakrętkami elektrozaworów, dzięki temu ich dokręcenie będzie łatwiejsze.

Mokre gniazdo wtryskiwaczy, moment dokręcania
Mokre gniazdo wtryskiwaczy, moment dokręcania

2.Moment dokręcania wtryskiwaczy - Forum - 2.0 HDI moment dokręcania wtryskiwaczy

Na forach internetowych pojawia się wiele zapytań, jaki jest odpowiedni moment dokręcenia wtryskiwacza dla danego modelu pojazdu. Jak już wspomnieliśmy na początku artykułu, moment ten jest uwarunkowany głównie od zależności, jakiego producenta mamy wtryski, ponieważ każdy producent wyznacza dla nich swoje określone wartości. Np. dla wtryskiwaczy 2.0 HDI moment ten wynosi 30 Nm. Jednak jeśli nie jesteśmy pewni, co do danej wartości dla naszych wtrysków, skorzystajmy z usługi serwisu samochodowego, który posiada do tego odpowiednie narzędzia, jak i fachową wiedzę i umiejętności.