16 lutego 2022

Ile wytrzymuje pompa wtryskowa?

Ile wytrzymuje pompa wtryskowa?
Ile wytrzymuje pompa wtryskowa?

Pompa wtryskowa przy odpowiednim użytkowaniu pojazdu może wytrzymać maksymalnie nawet do 300 tysięcy kilometrów. Duży wpływ na zużycie pompy ma zła jakość paliwa, ponieważ wszelkie w nim znajdujące się zanieczyszczenia w końcu doprowadzą do pęknięcia, zatarcia czy porysowania pompy. Musisz być świadomy, że to nie jest tak, że jeśli producent obiecuje, że pompa wtryskowa będzie Ci służyć nawet 300 czy 400 tysięcy kilometrów, to że wcześniej nie pojawią się żadne problemy. Mało tego, jakiekolwiek objawy, które się ukażą, nie wolno zbagatelizować, ponieważ dalsza jazda z uszkodzoną pompą wtryskową, w konsekwencji przyczyni się do unieruchomienia jednostki napędowej. Tylko zadbanie o elementy należące do układu Common Rail, uratuje Cię przed poniesieniem ogromnych kosztów napraw bądź wymian.

Ile wytrzyma układ Common Rail w dieslu? - Ile wytrzymują wtryskiwacze Common Rail?

Wtryskiwacze są integralną częścią układu Common Rail, który występuje wyłącznie w silnikach wysokoprężnych. Ich żywotność także oceniana jest na całkiem dobrą, bo przy właściwym użytkowaniu pojazdu mogą wytrzymać +/- 200 tysięcy kilometrów. Pozostałymi elementami wchodzącymi w skład tego układu są: pompy paliwa, pompy wysokiego ciśnienia, wtryski, system oczyszczania spalin i mnóstwo czujników. Głównie pompa wtryskowa i wtryski wzbudzają największe zainteresowanie, ponieważ są to niezwykle drogie elementy, a pierwsze problemy z nimi mogą się pojawić już po przejechaniu około 150 tysięcy km. Kierowcy zapominają też, że ważną kwestią jest wymiana filtra paliwa, ponieważ jej częstotliwość też ma duży wpływ na zużycie pompy (staraj się go wymieniać co 15 tys. km), ponieważ po pewnym czasie paliwo z dużym oporem przez tą pompę przepływa. Pojazd będzie źle pracować i to będzie odczuwalne w trakcie jazdy. Kolejnymi elementami, które się psują, są czujniki, np. przepływomierz (problem pojawia się po około 120-150 tys. Kilometrów) oraz sonda lambda (spadek wydajności po 100 do 180 tys. km.). Ogólnie podsumowując: istotną kwestią jest wymiana filtrów paliwa, powietrza, a także wymiana oleju silnikowego. Koszty napraw są spore, więc tym bardziej warto przyłożyć się do zadbania o cały układ CR.

1. Czy warto kupować pompę wtryskową po regeneracji? - Rodzaje pomp wtryskowych

Jak najbardziej polecamy zakupić zregenerowaną pompę wtryskową, ponieważ będzie ona tańsza niż oryginalna pompa, jak również jej parametry są porównywalne z fabrycznie nową częścią. Taka pompa (najkrócej) może wytrzymać około 150 tysięcy kilometrów, jednak przy dobrej eksploatacji da radę „przeżyć” o wiele dłużej. Są dwa rodzaje pomp wtryskowych: rotacyjna oraz rzędowa.

2. Pompa wtryskowa – nawet pancerne rozwiązania czasami wymagają uwagi - Zatarta pompa wtryskowa - objawy

Są modele samochodów z konkretnymi silnikami, w których układ wtryskowy może sprawiać problemy (np. Ford Mondeo III 2.0 TDCI, VW-AUDI z silnikami 2.0 i 1.6 TDI), więc aby opóźnić wystąpienie jakichś problemów z poszczególnymi elementami tego układu, w tym pompy można zastosować preparat do paliwa Liqui Moly 2185. Objawami zatartej pompy są: problemy z uruchomieniem silnika, nagłe zgaśnięcie silnika na postoju na biegu jałowym, spadek mocy pojazdu, szarpania oraz falowanie obrotów. W takiej sytuacji trzeba jak najszybciej skontaktować się z serwisem.

Pompa wtryskowa – nawet pancerne rozwiązania czasami wymagają uwagi - Zatarta pompa wtryskowa - objawy
Pompa wtryskowa – nawet pancerne rozwiązania czasami wymagają uwagi - Zatarta pompa wtryskowa - objawy

3. Regeneracja pompy - ile może jeszcze wytrzymać? - Nieszczelna pompa wtryskowa

Nieszczelna pompa wtryskowa powoduje wyciek paliwa, co jest bardzo niebezpieczne i w takiej sytuacji należy wymienić oringi, aby ta szczelność powróciła. Pamiętaj, że regeneracja pompy wtryskowej jest bardzo zalecana, ponieważ możesz zaoszczędzić bardzo dużo pieniędzy, a przy tym będziesz mieć pewność, że odzyska parametry i jej praca na nowo będzie nienaganna.