
Aby dbać o pompowtryskiwacze należy przede wszystkim dbać o czystość i dobrą kondycję układu paliwowego. Oznacza to regularne kontrole i serwisowanie, okresowe wymiany filtra paliwa, jak i tankowanie wyłącznie oleju napędowego wysokiej jakości. Najbardziej zgubny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie oraz wytrzymałość pompowtryskiwaczy mają różnego rodzaju zanieczyszczenia i osady gromadzące się na częściach podzespołów, które występują w kiepskiej jakości paliwie.
Pompowtryski - jak je eksploatować i co zrobić w razie awarii?
Jeśli chodzi o eksploatację samochodów z silnikiem zasilanym pompowtryskiwaczami, warto dodatkowo pamiętać o tym, aby unikać nieustannej jazdy na rezerwie. Powód jest prosty - w prawie pustym baku paliwa skrapla się woda, która rozcieńcza olej napędowy. Powoduje to obniżenie jego właściwości smarnych, co skutkuje zacieraniem się wewnętrznych elementów pompowtrysków.
Co jednak w przypadku, gdy mimo wszystko dojdzie do awarii pompowtryskiwaczy? Zdecydowanie nie powinno się tego lekceważyć, gdyż uszkodzone pompowtryski mają bardzo negatywny wpływ na właściwą pracę układu paliwowego oraz jednostki napędowej. W krótkim czasie mogą stać się przyczyną wystąpienia kolejnych kosztownych awarii, dlatego powinniśmy jak najwcześniej oddać je do naprawy. Regeneracja pompowtryskiwaczy pozwala szybko i skutecznie przywrócić pełną sprawność podzespołów, w korzystnej cenie.

1. Uszkodzone pompowtryskiwacze objawy - jak je rozpoznać?
Jest całkiem dużo objawów uszkodzonych pompowtrysków, które wskazują na ich usterkę i można je rozpoznać nawet podczas zwyczajnego użytkowania pojazdu. Oznaki te to między innymi trudności z odpalaniem, niemiarowa praca silnika, szarpiące i falujące obroty, nadmierna emisja spalin, spadki mocy czy też podwyższone zużycie paliwa.
2. Pompowtryski – dobry pomysł niemieckich inżynierów?
Pompowtryskiwacze cenione są powszechnie za ich wytrzymałość. Prawidłowo eksploatowane pompowtryski mogą nam posłużyć przez setki tysięcy kilometrów - w niektórych silnikach może to być nawet ponad 350 tysięcy. Mimo to z uwagi na stale zaostrzane normy emisji oraz wprowadzanie nowocześniejszych rozwiązań, są one coraz szybciej wypierane przez wtryskiwacze Common Rail.