16 lutego 2022

Jak dbać o układ Common Rail?

Jak dbać o układ Common Rail?
Jak dbać o układ Common Rail?

Układ Common Rail to nie tylko wtryskiwacze, ale także pompa wtryskowa, pompa niskiego ciśnienia i czujniki, a żywotność poszczególnych podzespołów jest w głównej mierze zależna od Twojego użytkowania pojazdu. Jest on obecny w autach, które mają wbudowany silnik wysokoprężny. Przede wszystkim Twoim obowiązkiem jest częsta wymiana filtra oleju oraz powietrza, tankowanie naprawdę dobrego jakościowo paliwa ze stacji i niebagatelizowanie pojawiających się problemów z tymi częściami. Każdy z tych elementów ma odgórnie określoną przez producenta żywotność, natomiast już pierwsze oznaki jakichś nieprawidłowości w pracy ukazują się po przejechaniu zaledwie 150 tysięcy kilometrów. Układ Common Rail ma za zadanie dawkować paliwo i jest w stanie w ciągu jednego suwu pracy jednostki napędowej podać kilka dawek ON. Dzięki temu praca silnika jest wydajniejsza i zużywa się mniej paliwa.

Jak dbać o silnik zasilany systemem Common Rail? - Ile wytrzymują wtryski w dieslu?

Dobrze użytkowany pojazd może przyczynić się do przedłużenia żywotności wtryskiwaczy do nawet 250 tysięcy kilometrów, co nie znaczy, że już wcześniej nie pojawią się jakieś niepokojące symptomy. Każdy element wchodzący w skład całego układu Common Rail musi być nienaganny w swojej pracy, bo nawet zaniedbanie wymiany filtra oleju czy powietrza, a także uzupełnienie zbiornika zanieczyszczonym paliwem może mieć wpływ na dysfunkcję CR. W razie uszkodzonej mechanicznie pompy trzeba wymienić nie tylko ją, ale także przewody, zbiornik paliwa i szynę. Nie powinno się jeździć na rezerwie, ponieważ chociaż ¼ ilości ON musi znajdować się w zbiorniku, aby zachować odpowiednie smarowanie układu CR. Kolejną kwestią jest czyszczenie wtryskiwaczy, ponieważ bardzo szybko niewielka ilość osadów może doprowadzić do powstania poważnej awarii.

1. Jak dbać o wtryskiwacze w silniku diesla?

Wtryskiwacze potrzebują w miarę możliwości częstszej wymiany filtra paliwa oraz czystego ON, w którym nie ma zbędnych zanieczyszczeń. Jeśli jakieś osady dostaną się do listwy paliwowej, może to doprowadzić do uszkodzenia większej ilości wtrysków znajdujących się na łączącej je szynie. Ogólnie trzeba wiedzieć, że wtryskiwacze są bardzo wrażliwe na różnego typu zabrudzenia, a te z kolei znacznie obniżają parametry ich pracy, doprowadzając do poważnych awarii. Jeśli nie będzie możliwa ich regeneracja, konieczna jest ich wymiana.

2. Jak dbać o wtryskiwacze i układ paliwowy? - Od czego się psują wtryski?

Wtryskiwacze psują się głównie od złego paliwa, które dostarczamy do baku oraz od braku regularnej wymiany filtra paliwa. Ponadto wypiszemy kilka wskazówek dbania jednocześnie o wtryskiwacze i układ paliwowy:
- nie jeździj na rezerwie, bo zaszkodzisz silnikowi;
- stosuj odpowiednie dodatki do paliwa (sugeruj się częstotliwością ich dodawania według zaleceń producenta), które pomogą w oczyszczaniu układu paliwowego;
- wymieniaj filtr paliwa i oleju!;
- gdy wtryskiwacze będą demontowane, należy w nich wymienić uszczelki i oringi;
- nie namaczaj wtrysków w mocno żrących detergentach (aceton, rozpuszczalnik);
- nie montuj wtrysków na siłę do listwy, posmaruj olejem silnikowym lub silikonowym oringi oraz uszczelki;
- nie przechowuj wtrysku „na sucho”.

Jak dbać o wtryskiwacze i układ paliwowy? - Od czego się psują wtryski?
Jak dbać o wtryskiwacze i układ paliwowy? - Od czego się psują wtryski?

3. Kulturalne diesle, czyli jak działa Common Rail? - Przyczyny lania wtrysków

Paliwo dostarczane jest do akumulatora zasilającego przez pompę wysokociśnieniową pod bardzo wysokim ciśnieniem, które jest uzależnione od generacji układu Common Rail zastosowanego w samochodzie. Nieodpowiednie użytkowanie auta może zaburzyć pracę poszczególnych elementów układu CR, więc należy zwracać na to szczególną uwagę, ponieważ wszelkie naprawy czy wymiany części są bardzo kosztowne. Dosłownie lanie wtrysków oznacza podanie bardzo dużej dawki paliwa naraz do cylindra i może mieć miejsce, gdy wtryskiwacz stracił doszczętnie swoje parametry przez nagromadzone w nim zanieczyszczenia.