07 Grudzień 2021

Jak działa listwa wtryskowa?

Działanie listwy wtryskowej Common Rail w Dieslu
Jak działa listwa wtryskowa?

Listwa wtryskowa Common Rail stanowi ciśnieniowy zasobnik paliwa, z którego wtryskiwacze pobierają olej napędowy. Listwę tę określa się często także jako szynę CR lub akumulator paliwa. Do listwy olej napędowy trafia prosto z pompy Common Rail. Wartość ciśnienia paliwa w listwie jest taka sama, jak wartość ciśnienia paliwa wydostającego się z pompy. W niektórych wersjach szyn CR zamontowany może być mechaniczny zawór bezpieczeństwa, czujnik ciśnienia paliwa bądź zawór DRV. Pierwszy ze wspomnianych zaworów upuszcza naddatek ciśnienia na przelew wtryskiwacza, podobnie jak zawór DRV sterowany elektrycznie.

Listwa wtryskowa - Uszkodzona listwa wtryskowa objawy

W listwie wtryskowej zamontowane są wtryskiwacze, których ilość zgadza się z liczbą cylindrów jednostki napędowej. Jeżeli szyna ulegnie uszkodzeniu, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że awaria przeniesie się również na wtryskiwacze, gdzie może wyrządzić sporo szkód. Najczęściej występującą awarią listwy wtryskowej jest jej nieszczelność. Niestety trudno jest zidentyfikować tę usterkę bez demontażu poszczególnych elementów układu Common Rail. Często również listwa CR jest po prostu silnie zabrudzona, a zanieczyszczenia pochodzą głównie ze słabej jakości paliwa. Objawy uszkodzenia listwy wtryskowej niestety nie są proste do wykrycia, jednak usterka dość szybko przenosi się na wtryskiwacze i wówczas można mówić o symptomach ich awarii.

1. Kulturalne Diesle, czyli jak działa Common Rail - Listwa wtryskowa Common Rail

Działanie układu Common Rail w Dieslu można opisać w kilku etapach. Zlokalizowany w zbiorniku olej napędowy jest pobierany za pomocą pompy paliwowej, a następnie trafia do pompy CR. Tak, jak już wspomnieliśmy, z pompy wysokiego ciśnienia ON jest transportowany do listwy CR, a następnie podawany jest do wtryskiwaczy. Wtryski kierują paliwo do komory spalania w czasie oraz dawkach dyktowanych licznymi kryteriami, m. in. trybem użytkowania pojazdu. Na podstawie powyższych informacji wnioskować można, że listwa wtryskowa jest nieodzownym elementem układu Common Rail, który musi sprawować się niezawodnie, by jazda Dieslem była nie tylko komfortowa, ale przede wszystkim bezpieczna.

2. Wtryskiwacze Common Rail - zasada działania - Uszkodzona listwa wtryskowa Diesel objawy

Zainstalowane w układzie Common Rail wtryskiwacze można podzielić na elektromagnetyczne i piezoelektryczne, różnią się one między sobą zasadą działania. Pierwsze z wymienionych wtrysków działają na zasadzie elektromagnesu, który pod wpływem impulsu elektrycznego podnosi zaworek przelewowy wtrysku. Wówczas paliwo przedostaje się do końcówki rozpylacza, a następnie realizowany jest wtrysk paliwa do komory spalania. W jednym cyklu tłoka realizuje się kilka dawek paliwa. Wtryskiwacze piezoelektryczne działają właśnie na bazie materiału piezo, dzięki któremu działają nawet 10 razy szybciej niż wtryski elektromagnetyczne.

Wtryski Common Rail - zasada działania
Wtryskiwacze Common Rail - zasada działania

3. Jak działa układ wtryskowy w Dieslu - Listwa wtryskowa gdzie jest

Działanie układu wtryskowego w Dieslu sprowadza się do przetransportowania paliwa ze zbiornika aż do komory spalania. Oczywiście musi to przebiegać w pełnej zgodności ze specyfikacją producenta oraz przy pełnej sprawności układu Common Rail. Listwa wtryskowa zlokalizowana pomiędzy pompą wysokiego ciśnienia a wtryskiwaczami pełni w tym układzie istotną rolę, zatem wszelkie jej uszkodzenia należy konsultować w godnym zaufania serwisie.