15 lutego 2022

Jak działa wtrysk paliwa w dieslu?

Jak działa wtrysk paliwa w dieslu?
Jak działa wtrysk paliwa w dieslu?

Aby dobrze zrozumieć proces dawkowania paliwa, warto zacząć od początku – w baku paliwa znajduje się pompa, która tłoczy przefiltrowane paliwo do pompy wtryskowej. Następnie ta pompa przekazuje olej napędowy do szyny Common Rail pod ogromnym ciśnieniem. Dzięki wspólnej dla wszystkich wtryskiwaczy szynie pełniącej funkcję akumulatora paliwa nie muszą one czekać na dawkę paliwa z pompy, lecz mają go cały czas do dyspozycji pod bardzo dużym ciśnieniem. A z tamtego miejsca paliwo jest rozdzielane do wszystkich wtrysków przy minimalnej utracie ciśnienia. Aby uruchomić wtryskiwacze wystarczy tylko impuls elektryczny przesłany ze sterownika silnika na cewkę.

Jak działa układ wtryskowy w dieslu? - Układy wtryskowe Diesel

Działanie układu wtryskowego jest możliwe dzięki jego podzespołom – pompie paliwowej, pompie wtryskowej, szynie, przewodom, no i oczywiście wtryskiwaczom. Do podstawowych zadań układu wtryskowego jest odmierzanie odpowiedniej dawki paliwa, która będzie odpowiadała zapotrzebowaniu silnika w moc. Najważniejszym elementem tego układu są wtryskiwacze, ponieważ to one rozpylają paliwo bezpośrednio w komorze spalania. Natomiast to bardzo wysokie ciśnienie paliwa utrzymuje się dzięki wspólnej dla wszystkich wtrysków magistrali odgrywającej rolę akumulatora paliwa.

1. Układy wtryskowe w dieslach - Konstrukcja, zalety i wady - Common Rail opinie

W samochodach, które wyposażone są w silnik Diesla, za sprężenie paliwa odpowiada tylko powietrze, które pod wpływem kolosalnego ciśnienia rozgrzewa się do temperatury 800 stopni Celsjusza. Rozpylenie oleju napędowego w tak bardzo nagrzane powietrze, poskutkuje natychmiastowym samozapłonem paliwa w komorze spalania. Bardzo duże ciśnienie wtrysku zapewnia niezwykle precyzyjną dawkę, której w układzie Common Rail może być aż 7. System Common Rail może być także wspomagany przez wtryskiwacze piezoelektryczne lub elektromagnetyczne.

2. Kulturalne diesle, czyli jak działa Common Rail - Common Rail diesel

Wtryskiwacze, które są instalowane w nowoczesnych samochodach gwarantują o wiele bardziej ekonomiczną i ekologiczną jazdę. Praca układu wtryskowego jest cichsza, a parametry użytkowe pojazdu ulegają znacznej poprawie. Dzięki temu układowi także proces spalania uległ optymalizacji, dlatego emisja spalin mieści się w normach. Układ Common Rail zasila wysokoprężne silniki o samoczynnym zapłonie, których spis znajdziemy w tabeli na stronie internetowej naszego serwisu.

3. Jak działa wtrysk? - Wtrysk paliwa diesel

Działanie wtrysków jest stosunkowo proste – paliwo dopływa do wtryskiwacza pod bardzo wysokim ciśnieniem i przedostaje się do zbiorniczka, który znajduje się na końcu rozpylacza, czyli tej części, która jest w komorze spalania silnika. Otwór, który się w niej znajduje jest szczelnie zamknięty przez stożkową końcówkę iglicy, którą dociska silna sprężyna. Wzrastające ciśnienie paliwa wytwarza siłę, która działa na końcówkę iglicy w taki sposób, że gdy przekroczy pewną graniczną wartość, podniesie iglicę, tym samym otwierając otwór rozpylacza i w konsekwencji paliwo zostanie wstrzyknięte do cylindra.

Jak działa wtrysk?
Jak działa wtrysk?

Konieczne do otwarcia rozpylacza jest ciśnienie, zwane również ciśnieniem wtrysku i regulowane jest naciągiem sprężyny dociskającej iglicę do otworu rozpylacza. Nadmiar paliwa, który wynika z przecieków wewnątrz wtrysku, jest odprowadzany do zbiornika osobnym przewodem przelotowym.