Działają na zasadzie precyzyjnego podawania paliwa pod wysokim ciśnieniem do komory spalania. Pompowtryskiwacze to elementy układu wtryskowego silników wysokoprężnych, które łączą funkcje pompy i wtryskiwacza. Paliwo trafia do pompowtryskiwacza z układu zasilania, który dostarcza je z baku przez filtr paliwa i pompę wysokociśnieniową. W momencie, gdy silnik wymaga dawki paliwa, pompowtryskiwacz tworzy odpowiednie ciśnienie, które umożliwia wtrysk paliwa do cylindrów. Proces ten jest zsynchronizowany z pracą silnika, dzięki czemu paliwo jest wtryskiwane w odpowiednim momencie i w odpowiedniej ilości. Zawory w pompowtryskiwaczu kontrolują, kiedy i jak dokładnie paliwo trafia do silnika, a elektronika silnika zarządza całym tym procesem. Dzięki temu silnik działa wydajnie, zapewniając wysoką moc i niską emisję spalin.
Co jest lepsze - Common Rail czy pompowtryski?
Common Rail, czyli system wtrysku paliwa, w którym wtryskiwacze są zasilane przez jeden wspólny przewód paliwowy pod wysokim ciśnieniem, oferuje lepszą kontrolę nad wtryskiem paliwa, mniejsze zużycie paliwa oraz niższe emisje. Pompowtryskiwacze, z kolei, są bardziej skomplikowane i kosztowne w naprawach, ale oferują wyższą precyzję wtrysku. Dla wielu kierowców system Common Rail jest preferowany ze względu na mniejsze ryzyko awarii oraz bardziej zaawansowaną technologię, podczas gdy pompowtryskiwacze wciąż są popularne w starszych modelach silników Diesla.
Po czym poznać zepsute pompowtryski?
Do najczęstszych objawów uszkodzonych pompowtrysków należy spadek mocy silnika, nierówna praca na biegu jałowym oraz problemy z uruchamianiem silnika, zwłaszcza po dłuższym postoju. Dodatkowo kierowcy mogą zauważyć wzrost zużycia paliwa, a także pojawienie się dymu o nietypowym kolorze, na przykład czarnego lub niebieskiego. Warto zwrócić uwagę na ewentualne problemy z zapłonem i nierówną pracę silnika przy przyspieszaniu, co może świadczyć o uszkodzonych pompowtryskach.
Co steruje pompowtryskiwaczem?
Pompowtryskiwaczem steruje komputer silnika, czyli jednostka sterująca ECU. ECU monitoruje różne parametry silnika, takie jak temperatura, ciśnienie paliwa czy prędkość obrotowa, a następnie na podstawie tych danych decyduje o odpowiednim czasie i ilości wtryskiwanego paliwa. Pompowtryskiwacz łączy funkcje pompy paliwa i wtryskiwacza, dlatego ECU steruje zarówno ciśnieniem paliwa, jak i precyzyjnie wyzwala moment wtrysku. Do działania pompowtryskiwaczy wykorzystywana jest energia elektryczna, którą ECU przekazuje za pomocą sygnałów do odpowiednich elementów sterujących. W nowoczesnych systemach wtryskowych, takich jak Common Rail, komputer silnika zapewnia optymalne parametry pracy w celu zmniejszenia emisji spalin i poprawy wydajności silnika.