
Aby opisać działanie wtryskiwaczy, należy wiedzieć, że jest ono zależne głównie od ich rodzaju (elektromagnetyczne, piezoelektryczne). Jeśli chodzi o wtryskiwacze elektromagnetyczne, to ich działanie polega na dostarczaniu paliwa pod wpływem impulsu elektrycznego, który jest wysyłany poprzez sterownik silnika oraz uruchomiony elektromagnes, który powoduje otwarcie zaworka przelewowego, a to z kolei pozwala na podanie dawki paliwa do końcówki rozpylacza i następuje wtrysk do komory spalania. Podczas całego procesu ilość dawek na jeden cykl tłoka ma bardzo duże znaczenia, ponieważ im większa ilość, tym bardziej równomierne i wydajne jest spalanie. Natomiast wtryskiwacze piezoelektryczne zamiast elektromagnesu działają na zasadzie materiału piezoelektrycznego, który daje możliwość wykonywania większej ilości dawek w jednym cyklu pracy silnika. Dlatego, ten rodzaj wtrysków pozwala im pracować dziesięciokrotnie szybciej i ciszej od elektromagnetycznych. Ogólnie zasada działania tych wtryskiwaczy jest bardzo podobna, jednak ich budowa zawiera istotne różnice.
Wtryskiwacze Common Rail – jak to działa? - Jak działa wtryskiwacz
W prawidłowej pracy jednostki napędowej pojazdu ważną funkcję pełnią wtryskiwacze Common rail, które są odpowiedzialne za dostarczanie paliwa do komory spalania i utrzymanie jego odpowiedniego poziomu. Pracą tego podzespołu steruje sterownik, który poprzez informacje uzyskane z czujników, decyduje o odpowiedniej dawce paliwa i momencie wtrysku. Sposób, w jaki działa wtryskiwacz oraz jego konstrukcja sprawia, że proces spalania paliwa jest znacznie lepszy niż w poprzednich rozwiązania. Dodatkowo warto wiedzieć, że zamontowane wtryskiwacze w wysokoprężnych silnikach Diesla spełniają restrykcyjne normy emisji spalin.
1.Dlaczego wtryskiwacze Common Rail ulegają zużyciu - Common rail opinie
Wśród wielu opinii, które dotyczą zagadnienia zużycia się wtryskiwaczy Common Rail, należy wymienić kilka czynników mających wpływ na ten stan. Tak więc zalicza się do nich: styl jazdy samochodem, brak regularnej wymiany filtra powietrza, oleju i paliwa, brak wymiany oleju silnikowego, brak używania środków czyszczących do układu paliwowego, tankowanie paliwa gorszej jakości i bez użycia odpowiednich środków, przez co wnętrze silnika jest zabrudzone oraz niesprawdzanie wtryskiwaczy, które powinno być wykonane co 30 000 - 35 000 przejechanych km.

2.Zasada działania układu wtryskowego Common Rail - Rodzaje wtryskiwaczy Common Rail
Silniki diesla działają w oparciu o dwa rodzaje wtryskiwaczy Common Rail, czyli elektromagnetyczne i piezoelektryczne. Obydwa podzespoły posiadają różnice w zasadzie działania. Różnice te wynikają głównie z ich budowy, np. wtryskiwacz elektromagnetyczny działa na zasadzie elektromagnesu, natomiast piezoelektryczny uruchamiany jest za pomocą materiału piezoelektrycznego. Oczywiście każdy z tych elementów ma zarówno wady, jak i zalety, niemniej obydwa rodzaje wtrysków znajdują swoich amatorów.