Aby szybko nie zapchać swojego filtra DPF (filtr cząstek stałych), należy przede wszystkim zadbać o odpowiednią technikę jazdy. Kluczowe jest regularne pokonywanie długich odcinków w wyższych prędkościach, co pozwala na osiągnięcie wyższych temperatur w układzie wydechowym. Tylko w takich warunkach filtry DPF mogą przeprowadzać proces wypalania, który pozwala na usunięcie nagromadzonych cząstek sadzy. Warto unikać krótkich tras, jazdy w korkach oraz częstego hamowania, ponieważ w takich sytuacjach proces wypalania jest utrudniony, a filtr szybko się zatyka. Ponadto, należy starać się nie przeciążać silnika, aby nie powodować nadmiernego nagromadzenia cząstek stałych w filtrze.
Czego nie lubi DPF?
Filtr cząstek stałych (DPF) nie lubi przede wszystkim jazdy na krótkich odcinkach i w niskich temperaturach, ponieważ w takich warunkach nie jest w stanie przeprowadzać procesu wypalania. W wyniku tego, cząstki sadzy gromadzą się w filtrze, co prowadzi do jego zapchania. DPF nie toleruje także jazdy na niskich obrotach silnika, ponieważ nie osiąga wtedy wystarczającej temperatury, aby przepalić cząstki sadzy. Ponadto, zbyt częsta jazda w trybie miejskim, z częstym zatrzymywaniem się i ruszaniem, również zwiększa ryzyko zapchania filtra, ponieważ utrudnia skuteczne oczyszczanie go z nagromadzonych zanieczyszczeń. Z kolei tanie paliwa, o niższej jakości, mogą prowadzić do szybszego zapychania filtra, ze względu na obecność zanieczyszczeń, które nie są usuwane w procesie spalania.
Jak dbać o diesla z DPF?
Aby jak najlepiej dbać o Diesla z filtrem DPF, należy przede wszystkim regularnie kontrolować stan filtra i pamiętać o systematycznej wymianie oleju silnikowego oraz filtrów powietrza. Warto unikać jazdy w trybie miejskim na krótkich dystansach, ponieważ nie pozwala to na przeprowadzenie procesu wypalania filtra DPF. Należy także zadbać o to, aby silnik był odpowiednio rozgrzany przed długą jazdą – osiągnięcie odpowiedniej temperatury jest niezbędne do skutecznego oczyszczania filtra z sadzy. Regularne wykonywanie tras autostradowych lub długich podróży pozwala na wypalenie cząsteczek stałych z filtra i zapobiega jego zapychaniu. Istotna jest także odpowiednia jakość paliwa – stosowanie wysokiej jakości oleju napędowego z pewnego źródła zmniejsza ryzyko zanieczyszczenia filtra. Warto również zainwestować w systemy monitorujące stan DPF, które informują o konieczności przeprowadzenia regeneracji lub wymiany filtra.
Jakie paliwo do Diesla z DPF?
Do Diesla z filtrem DPF należy wybierać zawsze paliwo najwyższej jakości i ze sprawdzonego źródła. Paliwa o niskiej jakości mogą zawierać zanieczyszczenia, które w procesie spalania nie zostaną odpowiednio spalone, co może prowadzić do nadmiernego gromadzenia się cząsteczek sadzy w filtrze DPF. Ponadto, paliwa o niższej jakości mogą zawierać dodatki, które obniżają temperaturę spalania, co utrudnia prawidłowe wypalanie sadzy. Najlepiej jest wybierać paliwa, które spełniają normy jakościowe, takie jak te oznaczone certyfikatem EN 590, ponieważ zapewniają one skuteczniejsze i czystsze spalanie, co zmniejsza ryzyko zapchania filtra DPF. Warto także regularnie korzystać z paliw, które zawierają dodatki czyszczące, ponieważ pomagają one utrzymać system w czystości i poprawiają funkcjonowanie filtra cząstek stałych.