05 lipca 2022

Jak można poprawnie ustawić kąt wtrysku?

Jak można poprawnie ustawić kąt wtrysku?
Jak można poprawnie ustawić kąt wtrysku?

Poprawne ustawienie kąta wtrysku można wykonać metodą tzw. „na słuch”, która polega na posłuchaniu, jak zachowuje się silnik na wolnych i wysokich obrotach. Tak więc należy odbyć jazdę testową, podczas której sprawdzimy, jaka jest reakcja silnika na gwałtowne przyśpieszanie, będąc na wyższych biegach. Jeśli nie dochodzi do strzelania w układzie wydechowym, to oznacza, że silnik jest elastyczny i dynamiczny. A więc trafnym założeniem jest, że kąt wyprzedzenia jest prawidłowy. Jednak w nowoczesnych pojazdach diesla nie trzeba samodzielnie go regulować. W przypadku wystąpienia objawów, takich jak nieprawidłowa praca silnika najlepiej zgłosić się do autoryzowanego serwisu. Należy wiedzieć, że serwis przy pomocy wykwalifikowanych mechaników, odpowiednich urządzeń i narzędzi diagnostycznych sprawdzi oraz odczyta w sposób prawidłowy kąt wtrysku. Operacja ta polega na ustawieniu odpowiednich wartości według tzw. mapy wtrysku. Do mapy wprowadzane są modyfikacje, które mają istotny wpływ na kąt wtrysku. Pamiętajmy, że prawidłowe ustawienie kąta wtrysku ma istotny wpływ na łatwy rozruch zimnego, jak i ciepłego silnika pojazdu, zapewnia prawidłową dynamikę oraz powoduje, że do atmosfery nie trafia nadmiar szkodliwych spalin.

Ustawienie kąta wtrysku - Jak ustawić kąt wtrysku

Ustawienie kąta wtrysku jest procesem, który polega na przyporządkowaniu znaków pompy z innymi oznaczeniami silnika w pojeździe. Natomiast gdy mamy do czynienia z ustawieniami kąta wtrysku precyzyjnego, to czynność ta jest wykonywana na obrocie korpusu pompy względem zamocowania w silniku lub na regulacji piasty, znajdującej się w kole napędzającym pompę. Ustawienie kąta wtrysku odbywa się w przypadku pomp wtryskowych, które były stosowane w starszych rozwiązaniach. Natomiast w przypadku nowoczesnych systemów Common rail kąt wtrysku jest realizowany poprzez sterownik, który można ustawić za pomocą mapy wtrysku. Aby tego dokonać, należy skorzystać z usługi specjalistycznego serwisu, który wykona ją skutecznie i poprawnie.

1.Zły kąt wtrysku? - Zły kąt wtrysku objawy

W przypadku złego kąta wtrysku mogą wystąpić objawy, które głównie dadzą się odczuć w postaci spadku mocy pojazdu. Jeśli kąt wtrysku jest za późny, to objawem będzie duże zadymienie i utrudniony rozruch (szczególnie zimą), zbędne nagarowanie turbiny i układu wydechowego. Natomiast za wczesny kąt spowoduje drgania i dźwięk klekotania dochodzący z silnika. Ponadto jednostka napędowa zaczyna nierówno pracować, w szczególności będąc na luzie. Po wystąpieniu tych symptomów należy odwiedzić serwis diagnostyczny i upewnić się, czy kąt wtrysku jest ustawiony w sposób prawidłowy.

Zły kąt wtrysku?
Zły kąt wtrysku?

2.Regulacja kąta wtrysku - Przyśpieszony kąt wtrysku

Jeśli w trakcie regulowania kąta wtrysku, okaże się, że jest on przyśpieszony, to pojawią się uciążliwe objawy w postaci głośniejszej i twardszej pracy układu, wraz z drganiami w układzie korbowo-tłokowym. Z kolei w wyniku tych symptomów może okazać się, że dynamika jazdy pojazdu znacznie się polepszyła (jednak trwa to do pewnego momentu).