17 Grudzień 2024

Jak przygotować Diesla do sezonu zimowego? – Co trzeba zrobić?

Poniżej przedstawiamy, jak przygotować samochód z silnikiem Diesla do sezonu zimowego:

Poniżej przedstawiamy, jak przygotować samochód z silnikiem Diesla do sezonu zimowego:

1. Sprawdź akumulator – niska temperatura znacząco obniża sprawność akumulatora, dlatego zweryfikuj jego stan techniczny i napięcie.
2. Kontrola świec żarowych – wspomagają one rozruch Diesla w niskich temperaturach. Upewnij się, że wszystkie działają prawidłowo. W razie potrzeby wymień uszkodzone świece, aby uniknąć trudności z uruchamianiem silnika.
3. Zadbaj o układ paliwowy – wymień filtry paliwa, ponieważ ich zapchanie może utrudnić przepływ paliwa w zimowych warunkach.
4. Zadbaj o olej silnikowy – upewnij się, że olej ma odpowiednią lepkość do zimowych warunków. Wymień go na nowy, jeśli zbliża się termin wymiany, ponieważ czysta ciecz lepiej chroni silnik w trudnych warunkach.
5. Sprawdź płyn chłodniczy – powinien on być odporny na zamarzanie w temperaturze co najmniej -30°C.
6. Uzupełnij zimowy płyn do spryskiwaczy preparatem odpornym na zamarzanie.
7. Załóż opony zimowe i sprawdź ich ciśnienie. Zimą ciśnienie w oponach może spadać, co wpływa na przyczepność.

Maska samochodowa podniesiona

Jak prawidłowo odpalać Diesla zimą?

Aby prawidłowo odpalić Diesla zimą, należy przestrzegać tych 3 zasad:

1. Przekręć kluczyk na pozycję zapłonu – poczekaj, aż kontrolka świec żarowych na desce rozdzielczej zgaśnie. To oznacza, że świece nagrzały się do odpowiedniej temperatury.
2. Powolny rozruch – dopiero po zgaśnięciu kontrolki spróbuj uruchomić silnik. Jeśli auto nie odpala za pierwszym razem, odczekaj kilkanaście sekund przed kolejną próbą.
3. Delikatny gaz – unikaj gwałtownego wciskania pedału gazu zaraz po uruchomieniu, ponieważ zimny silnik wymaga czasu na rozgrzanie.

Czego nie lubi Diesel?

kluczyki samochodowe

Diesel przede wszystkim nie lubi krótkich tras. Częste gaszenie i uruchamianie silnika na krótkich odcinkach uniemożliwia pełne rozgrzanie silnika i regenerację filtra DPF. Dodatkowo jazda na niskich obrotach może powodować odkładanie się sadzy w układzie wydechowym i zatkanie filtra cząstek stałych.

Posiadając samochód z silnikiem wysokoprężnym, należy także pamiętać, aby nie tankować niskiej jakości paliwem, ponieważ może posiadać zanieczyszczenia, które negatywnie wpływają na układ paliwowy, a nawet mogą doprowadzić do awarii wtrysków Common Rail.

Po jakim czasie gasić Diesla?

W nowoczesnych Dieslach wyposażonych w turbosprężarkę warto odczekać chwilę przed wyłączeniem silnika po intensywnej jeździe, szczególnie przy dużych prędkościach. Pozwól jednostce napędowej pracować przez 1–2 minuty na biegu jałowym, aby olej silnikowy schłodził turbosprężarkę i zapobiegł jej uszkodzeniu. W przypadku silników Diesla, które były intensywnie eksploatowane, zatrzymanie jednostki bez schłodzenia może prowadzić do przegrzania turbiny, a w konsekwencji do jej uszkodzenia. Warto dać czas turbo na ochłodzenie, aby przedłużyć jego żywotność.