17 lutego 2022

Jak rozpoznać awarię wtryskiwacza diesla?

Jak rozpoznać awarię wtryskiwacza diesla?
Jak rozpoznać awarię wtryskiwacza diesla?

Awarię wtryskiwacza diesla rozpoznamy po kilku podstawowych objawach, między innymi nierówna praca silnika, która może wskazywać na zatkaną dyszę wtrysku lub jego przegrzanie. Kolejnym symptomem, świadczącym o za dużej dawce paliwa w stosunku do ilości powietrza jest ciemny dym, który wydobywa się z rury wydechowej. Do objawów awarii wtryskiwacza zaliczymy także problemy z odpaleniem silnika na ciepło, świadczące o nieszczelności konstrukcji wtrysku oraz problem z odpaleniem silnika na zimno – niewłaściwy parametr wtrysku. Jeżeli zostawiony na biegu jałowym silnik gaśnie, oznacza to, że uszkodzone wtryskiwacze spowodowały uruchomienie przez sterownik tryby awaryjnego. Podczas zaobserwowania któregokolwiek z objawów uszkodzenia wtryskiwacza, należy udać się do mechanika, aby awaria się nie rozrosła.

Uszkodzone wtryskiwacze Common Rail - Uszkodzone wtryski objawy

Niesprawność wtryskiwacza może spowodować: nierówną pracę silnika, stuki wewnątrz niego, nierównomierną pracę jednostki napędowej na biegu jałowy, gaśnięcia silnika podczas jazdy, a także głośną pracę samych wtrysków. Najczęstsze usterki wtrysków polegają na tym, że jest on stale otwarty – lejący lub zamknięty. Wtryskiwacze również mogą zostać zatarte przez łuszczenia pompy wysokiego ciśnienia lub jakichkolwiek zanieczyszczeń, które przedostają się do układu wtryskowego. Filtracja, która nie jest skuteczna, jest jedną z najczęstszych przyczyn uszkodzenia wtryskiwaczy Common Rail. Podczas weryfikacji pracy wtrysków, niezbędną czynnością jest diagnostyka testerem oraz odczyt kodów błędów.

1. Objawy awarii wtryskiwaczy w nowoczesnym silniku diesla - Awaria wtrysku diesel

Uszkodzone wtryskiwacze wpływają negatywnie nie tylko na komfort jazdy, ale także na bezpieczeństwo. Awaria podzespołów Common Rail może doprowadzić nawet do wypalenia tłoków oraz do uszkodzenia koła dwumasowego, filtra DPF czy turbosprężarki. Nie wolno lekceważyć objawów awarii, ponieważ sprawdzanie i demontaż wtryskiwaczy w serwisie nie wymagają dużo czasu ani pieniędzy, a mogą ochronić jednostkę przed całkowitym zniszczeniem. Paliwo uciekające z uszkodzonych wtryskiwaczy, może rozrzedzić olej silnikowy, przez co jego właściwości smarne zostaną utracone. Jeśli zauważymy takie symptomy nie warto czekać, aż większość wtryskiwaczy przestanie działać.

2. Uszkodzone wtryski objawy - jak rozpoznać? - Jak sprawdzić który wtrysk jest uszkodzony

Warto wiedzieć, że rozpoznając awarię wtryskiwaczy Common Rail nie można zbyt długo czekać z jej usunięciem. Szybka reakcja – naprawa, pozwala zapobiec dalszym uszkodzeniom jednostki, dlatego tak ważne jest sprawdzenie, który wtrysk nie jest sprawny. Do najbardziej rzetelnych danych dojdziemy, testując wtryskiwacze na profesjonalnych urządzeniach diagnostycznych, które są dostępne w renomowanych serwisach. Aby poznać wszystkie parametry pracy wtrysków, należy podłączyć komputer do sterownika, dzięki czemu będziemy mogli wstępnie określić ich stan techniczny. Jednakże, żeby zauważyć wszystkie mikrouszkodzenia na konstrukcji podzespołu, najlepiej jest poddać go oględzinom wizualnych z wykorzystaniem mikroskopu optycznego.

3. Zużyte wtryskiwacze to dopiero początek problemów - 1,6 hdi uszkodzony wtrysk objawy

Zużyte lub niesprawne wtryskiwacze Common Rail samoistnie nie wrócą do pełnej sprawności, niestety wręcz przeciwnie – będą one powodować większy obszar uszkodzeń. Awaria może obejmować nie tylko elementy wtryskiwacza, ale także strategiczne części samochodu, jak turbosprężarka czy silnik.

Zużyte wtryskiwacze to dopiero początek problemów
Zużyte wtryskiwacze to dopiero początek problemów

Dlatego nie powinno się jeździć długo z niesprawnymi wtryskami, tylko jak najszybciej usunąć usterkę, jak tylko pojazd zacznie wykazywać pierwsze objawy uszkodzenia wtryskiwaczy lub też oznaki zużycia elementów tych podzespołów. Powinno się wiedzieć, że uszkodzone wtryskiwacze Common Rail mogą nie tylko znacznie utrudnić jazdę, ale całkiem unieruchomić jednostkę napędową.