07 Grudzień 2021

Jak sprawdzić czy pompa opiłkuje?

Jak sprawdzić czy pompa wysokiego ciśnienia opiłkuje?
Jakie są objawy uszkodzenia pompy wtryskowej?

Aby sprawdzić, czy pompa wysokiego ciśnienia w Dieslu opiłkuje, należy zdemontować ją z samochodu i poddać weryfikacji poprzez rozbiórkę. Jest to możliwe w serwisach zajmujących się naprawą podzespołów systemu Common Rail. W ramach takiej weryfikacji sprawdza się obecność uszkodzeń oraz opiłków wewnątrz pompy. Opiłki powstają wskutek tankowania paliwa złej jakości. Jeżeli wraz z pompą wysokiego ciśnienia zamontowana jest pompa wstępna, również podlega ona szczegółowej weryfikacji. Jeżeli występuje ona w układzie osobno i istnieją przypuszczenia co do jej awarii, zaleca się jej sprawdzenie oraz wymianę w przypadku wykrycia nieprawidłowości.

Pompa wysokiego ciśnienia - opiłki - 2.0 TDI - Jak sprawdzić pompę wysokiego ciśnienia

Opiłki w pompie wysokiego ciśnienia stanowią poważne zagrożenie dla układu Common Rail. Dotyczy to nie tylko silników 2.0 TDI, lecz każdej jednostki napędowej Diesla CR. Obecność opiłków w pompie wysokiego ciśnienia szybko prowadzi do awarii wtrysków, a wówczas konieczna jest regeneracja zarówno pompy, jak i wtryskiwaczy. Dochodzi do tego często konieczność wyczyszczenia układu paliwowego. Warto podkreślić, że efekty tych działań będą krótkotrwałe, jeżeli kierowca nadal nie zadba o tankowanie wysokiej jakości paliwa oraz o systematyczne wymiany filtrów - sytuacja po prostu szybko się powtórzy.

1. Sprytny sposób na wadliwe pompy Common Rail - Zatarta pompa wtryskowa objawy

Najlepszym i najbardziej opłacalnym sposobem na wadliwe, uszkodzone, opiłkujące pompy wtryskowe jest ich regeneracja w sprawdzonym, autoryzowanym serwisie. Dzięki regeneracji odzyskasz fabryczne parametry pompy, nie wydając przy tym tak wysokich kwot, jak miałoby to miejsce podczas zakupu nowej pompy wysokiego ciśnienia. Do podjęcia decyzji o wymianie lub regeneracji pompy powinny skłonić Cię objawy jej awarii, które są praktycznie tożsame z objawami uszkodzonych wtryskiwaczy w Dieslu. Opiłki w pompie wtryskowej oraz inne uszkodzenia w jej obrębie dają o sobie znać poprzez spalanie detonacyjne, białe zadymienie wydostające się z rury wydechowej pojazdu oraz nierówną pracę silnika.

2. Opiłki metalu w filtrze paliwa - Pompa wysokiego ciśnienia 2.0 TDI CR objawy

Do filtra paliwa opiłki metalu mogą przedostawać się z pompy wstępnej, pompy głównej lub obu tych pomp równocześnie. Problem zniknie, jeżeli pompy zostaną poddane sprawdzeniu i naprawie bądź wymianie. Wówczas należy wymienić również filtr paliwa, który w Dieslu Common Rail jest szczególnie istotny. Wystąpienie objawów pompy wysokiego ciśnienia 2.0 TDI lub pompy zdemontowanej z innego silnika Common Rail powinno skłonić kierowcę także do zdemontowania starego filtra paliwa i zastąpienia go nowym.

3. Jakie są objawy uszkodzenia pompy wtryskowej? - Uszkodzony elektrozawór pompy wtryskowej objawy

Tak, jak już wspomnieliśmy, uszkodzona pompa wtryskowa daje takie same objawy, jak uszkodzone wtryskiwacze w Dieslu. Istotnym elementem, który wskutek obecności opiłków będzie wykazywał charakterystyczne symptomy, jest elektrozawór w pompie wtryskowej. To właśnie z jego przyczyny za pojazdem będzie unosić się smuga jasnego, wręcz białego dymu, znacznie obniży się kultura pracy silnika, a także może wystąpić spalanie detonacyjne. Podczas weryfikacji pompy w serwisie elektrozawór jest poddawany czyszczeniu oraz testowaniu. Gdy test wykaże jego niesprawność, jest on wymieniany.

Jakie są objawy uszkodzenia pompy wysokiego ciśnienia?
Jakie są objawy uszkodzenia pompy wtryskowej?

4.Opiłki metalu w paliwie - nie lekceważ tego problemu! - Czy można jeździć z uszkodzona pompa paliwa

Obecność metalowych opiłków w paliwie to problem, którego nie można bagatelizować, ponieważ pozostawiony bez reakcji spowoduje poważne usterki w obrębie układu Common Rail. Awarii ulegnie nie tylko pompa wysokiego ciśnienia, ale również wtryskiwacze. Zsumowanie kosztów napraw tych podzespołów lub ich wymiany da sporą sumę, której wydatku można było uniknąć. Nie zalecamy jazdy z uszkodzoną pompą paliwa, ponieważ większość awarii w pojeździe postępuje wskutek użytkowania go. Zamiast tego skontaktuj się z serwisem, w którym przeprowadzane są naprawy Diesli Common Rail.