30 listopada -0001

Jak sprawdzić pompę CR?

Jak sprawdzić pompę CR?
Jak sprawdzić pompę CR?

Dla sprawdzenia odpowiednich parametrów pracy pompy wtryskowej należy skorzystać ze stołu probierczego, który jest profesjonalnym urządzeniem diagnostycznym. Dzięki podłączeniu sterownika do testera możliwy będzie wybór opcji testu obwodu wysokiego ciśnienia, który zmierzy pompę pod kątem ciśnienia przy pracy silnika. Jeśli wynik testu będzie prawidłowy, będzie to oznaczało, że pompa CR jest całkowicie sprawna. Jeśli zaś w kodzie pojawią się chociażby drobne błędy, należy najpierw taką pompę wymontować i wnikliwie przeprowadzić analizę stanu poszczególnych jej części, w celu określenia czy potrzebna będzie jej regeneracja. Niestety w przypadku, kiedy wskazany jest demontaż pompy, niemożliwe staje się już to, by sprawdzić całość samodzielnie.

Jak sprawdzić czy zawór ciśnienia na pompie cr działa - Zawór regulacji ciśnienia CR objawy

Najprostszym sposobem, by sprawdzić zawór ciśnienia w pompie Common Rail i to, czy działa on prawidłowo, jest wykonanie testów w specjalistycznym warsztacie samochodowym. Jego niewłaściwa praca i nieprawidłowe wysterowanie objawi się poprzez zbyt niskie ciśnienie, około 60 bar. Gdy dochodzi do takiej sytuacji, wtryskiwacze automatycznie zaczynają działać niepoprawnie, dochodzi do ich unieruchomienia, a silnik przestaje pracować.

1. Problemy z ciśnieniem paliwa w układach common rail - Objawy uszkodzonego regulatora ciśnienia paliwa

Bardzo częstym problemem układu Common Rail jest pojawiający się błąd, wskazujący na to, że w rampie jest zbyt niskie ciśnienie. Minimalna granica ciśnienia, która pozwala na rozruch, wynosi około 180 bar, zatem jeśli schodzi ono poniżej podanej liczby, to znak, że coś działa nie tak, jak powinno i trzeba skonsultować to ze specjalistą. Uszkodzenie i nieprawidłowość pracy regulatora ciśnienia paliwa może być powodem charakterystycznych objawów, które na pewno będą odczuwalne podczas jazdy samochodem, a przede wszystkim będzie to nierówna praca silnika. Kiedy ciśnienie okaże się zbyt niskie, pojawi się wtedy specyficzne szarpanie i dławienie się silnika. Z kolei, gdy ciśnienie będzie zbyt wysokie, wtedy odczuwalne będą nagłe spadki i wzrosty mocy jednostki napędowej. Może również towarzyszyć temu nietypowy zapach niespalonego paliwa.

Problemy z ciśnieniem paliwa w układach common rail
Problemy z ciśnieniem paliwa w układach common rail

2. Jak poprawnie zdiagnozować nieprawidłowości w układzie – Jak sprawdzić regulator ciśnienia paliwa

W celu poprawnej diagnozy wszelkich występujących nieprawidłowości w układzie Common Rail najbezpieczniej będzie udać się do sprawdzonego serwisu i przeprowadzić tam wszelkie potrzebne badania przy użyciu przeznaczonych do tego maszyn. Całość kontroli obejmuje kilka etapów, które trzeba podzielić na kontrolę wizualną obwodu zarówno niskiego, jak i wysokiego ciśnienia, kontrolę ciśnienia w filtrze paliwa, kontrolę obwodu wysokiego ciśnienia po stronie pompy, oraz kontrolę obwodu wysokiego ciśnienia po stronie wtryskiwaczy. Żeby sprawdzić regulator ciśnienia paliwa, konieczne jest wykonanie diagnostyki za pomocą testera diagnostycznego.