06 września 2021

Jak sprawdzić wtryskiwacze Common Rail? | Czy test przelewowy to już regeneracja?

Wtryskiwacze Common Rail to jeden z najważniejszych elementów nowoczesnych silników diesla, które pracują pod maskami naszych samochodów. Jest więc bardzo istotne aby zachować je w odpowiedniej kondycji, na przykład poprzez regenerację. Czy test przelewowy to regeneracja? Czy można regenerować wtryskiwacze? Jak odbywa się sprawdzanie wtryskiwaczy w autoryzowanej pracowni?

Sprawdzenie i test przelewowy wtryskiwaczy Common Rail
Jak sprawdzić wtryskiwacze Common Rail? | Czy test przelewowy to już regeneracja?


Rola wtryskiwaczy w silniku

Wtryskiwacze pełnią bardzo ważną rolę w samochodzie – odpowiadają za dostarczanie prawidłowego poziomu paliwa, a przy intensywnej eksploatacji silnika i nieumiejętnym korzystaniu z samochodu problemy mogą występować dość często. To najprecyzyjniejszy z układów, a tym samym najwrażliwszy. Pracuje w trudnych warunkach – wysokiej temperaturze, ciśnieniu, podlega obciążeniom mechanicznym, zjawiskom balistycznym, chemicznym i turbulentnemu przepływowi cieczy. Z tego powodu często występują awarie. Dlatego tak istotne jest, aby regularnie wykonywać test przelewowy wtryskiwaczy pomagający określić stan, w jakim znajduje się osprzęt. Cała procedura wykonywana jest przy użyciu stołu probierczego EPS 708.

Rola wtrysków w silniku
Rola wtryskiwaczy w silniku


Awaria wtryskiwaczy – objawy

Objawy uszkodzonych wtryskiwaczy są wystarczająco widoczne. Intensywne dymienie z wydechu oznacza niepełne spalanie oleju napędowego, gdzie zamiast dwutlenku węgla powstaje sadza barwiąca dym na czarno. To świadczy zwykle o zbyt dużej dawce wtrysku paliwa lub nieszczelnym/niedrożnym dolocie powietrza. Jeśli unosi się biały dym, możliwe, że w mieszance paliwowej pojawił się olej silnikowy. O zmianie zasięgu lub kąta wtrysku świadczyć może spadek osiągów. Inne objawy uszkodzenia – gdy samochód nie chce odpalić bez względu na to, czy silnik jest zimny czy ciepły. Gdy zaistnieje taka sytuacja, konieczna jest regeneracja wtryskiwaczy lub wymiana na nowe wtryskiwacze. Cena wtrysków fabrycznie nowych jest znacznie wyższa niż naprawa zepsutego osprzętu, ale gwarantuje większą żywotność, a w niektórych przypadkach jest nawet nieodzowna. Uszkodzone elementy można również oddać na skup, gdzie zostaną ponownie wykorzystane.

Objawy awarii wtrysków
Awaria wtryskiwaczy – objawy


Regeneracja wtryskiwaczy

Test przelewowy wtryskiwaczy pozwala zbadać parametry paliwowe, np. dawki paliwa względem komputerowej bazy danych. Podczas regeneracji zmienia się kod IMA, a test końcówki wtrysku to ostatni etap naprawy. Iglica uczestniczy we wtrysku paliwa do cylindrów, co powoduje, że jest niezbędnym elementem wyposażenia układu zasilania. Pomiar dawki powrotnej pozwala zdiagnozować część hydrauliczną. Przede wszystkim powinniśmy dokonywać częstych przeglądów, aby mieć pewność, że wtryskiwacze działają prawidłowo. Należy także wiedzieć, jak o nie dbać – używać wysokiej jakości paliwa bez domieszek wody i zanieczyszczeń, które są przyczyną erozji i uszkodzenia całego układu. Mimo rozsądnego użytkowania samochodu po przekroczeniu 150-200 tys. km przebiegu wtryskiwacze są wyeksploatowane i wymagają regeneracji. Dzięki niej będziemy mieli pewność co do sprawnego auta i bezpiecznej jazdy.

Regeneracja wtrysków Common Rail
Regeneracja wtryskiwaczy