Diagnostyka turbosprężarki składa się z poniżej przedstawionych czynności:
1. Wizualna ocena stanu turbiny – fachowiec w pierwszej kolejności przeprowadza oględziny turbosprężarki, zwracając uwagę na widoczne oznaki uszkodzeń, takie jak pęknięcia, zużycie elementów mechanicznych lub wycieki oleju, które mogą wskazywać na poważniejsze problemy.
2. Odczyt kodów usterek – następnie specjalista korzysta ze skanera diagnostycznego OBD-II, aby zidentyfikować kody błędów, zapisane w sterowniku silnika. Kody te mogą wskazywać na różnorodne problemy związane z turbosprężarką, takie jak nieszczelności w układzie dolotowym czy usterki regulatora ciśnienia doładowania.
3. Sprawdzenie ciśnienia doładowania – przy pomocy manometru mechanik mierzy ciśnienie powietrza w układzie dolotowym silnika. Prawidłowo działająca turbosprężarka powinna generować odpowiednie ciśnienie dla efektywnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.
4. Test kompresji silnika – etap ten pozwala ocenić kondycję silnika i jego zdolność do współpracy z turbosprężarką. Zbyt niskie wartości kompresji mogą świadczyć o zużyciu wewnętrznych elementów jednostki napędowej, co wpływa na pracę komponentu.
5. Kontrola temperatury spalin – mechanik monitoruje temperaturę gazów wylotowych. Nagłe skoki lub nadmierny wzrost temperatury mogą być oznaką problemów z turbosprężarką, takich jak ograniczony przepływ spalin lub uszkodzenie wirnika.
6. Analiza oleju smarującego – olej złej jakości lub jego niedobór może prowadzić do szybkiego zużycia mechanizmu, dlatego zawsze należy go sprawdzić.
Kiedy wiadomo, że turbina jest do wymiany?
Turbina może wymagać naprawy lub wymiany, gdy zauważysz niepokojące objawy w swoim aucie, takie jak: nietypowe dźwięki w okolicy maski, Check Engine na desce rozdzielczej, kopcenie z wydechu, wycieki oleju silnikowego, utrata mocy silnika lub większe zużycie paliwa. Jeśli podejrzewasz awarię turbo w swoim samochodzie, nie zwlekaj z naprawą, ponieważ im szybciej zareagujesz, tym mniejsze ryzyko uszkodzenia innych elementów silnika. Po oddaniu turbo do serwisu, specjalista przeprowadzi jego diagnostykę, dokładnie określi przyczynę problemu i powie, jakie są potrzebne kroki naprawcze.
Po czym poznać, że turbo bierze olej?
Jednym z najczęstszych objawów zużycia turbosprężarki jest nadmierne zużycie oleju silnikowego. Kierowca może wtedy zauważyć:
1. Niebieskawy dym z wydechu, który wskazuje na spalanie oleju.
2. Częste dolewanie oleju przy braku wycieków w innych miejscach.
3. Olej silnikowy w układzie dolotowym lub na obudowie turbosprężarki.
4. Zmniejszenie osiągów pojazdu i plamy oleju pod pojazdem.
Przyczyną „brania” oleju przez turbo mogą być nieszczelne uszczelki lub zużyte łożyska, które wymagają natychmiastowej interwencji mechanika.
Czy warto regenerować turbinę?
Tak, jak najbardziej warto regenerować uszkodzoną turbinę. Naprawa turbosprężarki jest dużo tańszą opcją niż kupno nowego fabrycznie podzespołu, który może kosztować kilka lub nawet kilkanaście tysięcy. Ponadto odpowiednio wykonana naprawa pozwala na przywrócenie pełnej sprawności turbosprężarki, zapewniając jej długą żywotność na następny okres eksploatacyjny.
Jeśli jednak turbina jest poważnie uszkodzona, wielokrotnie naprawia lub regeneracja jest prawie tak droga, jak zakup nowego komponentu, warto rozważyć wymianę na nową część. Przed podjęciem decyzji skontaktuj się ze specjalistą, który doradzi Ci, jaka jest najlepsza opcja dla Twojego auta.