Kontrolka awarii wtrysku, która pojawia się na desce rozdzielczej w samochodzie, zwykle ma kształt silnika, który świeci się na pomarańczowo lub żółto. Może również być opisana jako Check Engine, co może oznaczać problem z układem paliwowym. Gdy błąd silnika wyświetli się w Twoim samochodzie, nie należy lekceważyć tego sygnału, ponieważ wskazuje ona na potencjalne problemy z wtryskiwaczami Common Rail, które mogą znacząco wpłynąć na działanie jednostki napędowej. W przypadku takiej awarii, najlepiej jest jak najszybciej udać się do specjalistycznego serwisu, aby zdiagnozować problem, ponieważ jazda z zepsutym wtryskiem może prowadzić do uszkodzeń innych podzespołów układu paliwowego lub nawet silnika, co w konsekwencji może całkowicie unieruchomić pojazd.
Jakie są objawy zepsutego wtrysku?
Poniżej przedstawiamy najczęstsze objawy, które mogą wskazywać na problem z zepsutym wtryskiem:
1. Nierówna praca silnika – jeśli jednostka pracuje nierówno, szczególnie na niskich obrotach, może to być wynikiem uszkodzonego wtryskiwacza. Nierównomierne dawkowanie paliwa do cylindrów powoduje wahania w pracy jednostki napędowej.
2. Spadek mocy silnika – wtryski, które nie działają poprawnie, mogą prowadzić do utraty mocy, co objawia się opóźnieniem w reakcji na wciśnięcie pedału gazu i brakiem przyspieszenia.
3. Dymienie z rury wydechowej – w przypadku awarii może dojść do niewłaściwego wtryskiwania paliwa, co skutkuje nadmierną emisją spalin. Często dymienie z rury wydechowej ma kolor czarny lub niebieski.
4. Zwiększone zużycie paliwa – zepsuty wtryskiwacz może prowadzić do nieoptymalnego dawkowania oleju napędowego do silnika.
5. Problemy z odpalaniem – może to prowadzić do częstszych problemów z rozruchem, zwłaszcza w niskich temperaturach.
6. Kontrolka Check Engine – jak wspomniano wcześniej, błąd na desce rozdzielczej, który symbolizuje problem z wtryskiwaczami, może się zaświecić, informując kierowcę o problemie w układzie.
Jak długo można jeździć z uszkodzonym wtryskiem?
Zdecydowanie jazda uszkodzonym wtryskiwaczem przez długi czas jest niezalecana. Im szybciej kłopot zostanie zdiagnozowany i naprawiony, tym mniejsze ryzyko dalszych, kosztownych uszkodzeń. Jeżdżenie z zepsutym wtryskiwaczem może prowadzić do awarii innych komponentów w układzie paliwowym, większej emisji spalin, co negatywnie wpływa na DPF, a także może uszkodzić silnik. W przypadku zapalenia się kontrolki Check Engine lub zauważenia innych objawów problemu z wtryskiwaczami, warto jak najszybciej udać się do mechanika, aby uniknąć dalszych uszkodzeń.
Jak brzmi uszkodzony wtryskiwacz?
Uszkodzony wtryskiwacz w silniku może powodować różne dźwięki, takie jak cykanie, pukanie, klekotanie czy stukanie. Cykanie występuje przy lekkich uszkodzeniach, gdy paliwo jest podawane nierównomiernie. Pukanie pojawia się, gdy wtryskiwacz wtryskuje paliwo w niewłaściwym momencie lub ilości, powodując nierówne spalanie. Klekotanie lub stukanie jest bardziej słyszalne przy poważniejszych awariach, gdy wtrysk ma zepsute wewnętrzne elementy. W miarę postępu awarii hałasy te stają się głośniejsze, co wskazuje na konieczność jak najszybszej diagnozy i naprawy.