25 lutego 2022

Jaka jest żywotność wtryskiwaczy?

Ile wynosi żywotność wtrysków?
Jaka jest żywotność wtryskiwaczy?

Żywotność wtryskiwaczy Common Rail w Dieslu zazwyczaj mieści się w przedziale 200-250 tys. przejechanych kilometrów. Zdarza się oczywiście, że wtryski funkcjonują bez jakiejkolwiek awarii znacznie dłużej, jednakże zazwyczaj ich niewłaściwe użytkowanie znacznie skraca okres eksploatacyjny. Oprócz sposobu użytkowania samochodu żywotność wtryskiwaczy zależy od ich rodzaju i producenta. Jako najbardziej żywotne określa się wtryskiwacze Bosch, Denso i Siemens, natomiast miano tych nieco bardziej awaryjnych zyskały wtryski Delphi. Co ważne, żywotność wtryskiwaczy praktycznie wszystkich rodzajów można z powodzeniem przywrócić dzięki regeneracji - usłudze dostępnej w naszym autoryzowanym serwisie.

1. Żywotność wtryskiwaczy - Regeneracja i czyszczenie

Wtryski, które są już na skraju możliwości eksploatacyjnych, warto jak najszybciej oddać do serwisu, gdzie zostaną zdiagnozowane i w razie potrzeb naprawione. Nie warto czekać do momentu, gdy usterka wtrysków przyjmie szeroką skalę, a samochodu już nawet nie da się odpalić, bo wtedy zakres naprawy, a co za tym idzie - koszty będą z pewnością jeszcze wyższe. Wtryski, które wykazują pierwsze charakterystyczne oznaki awarii, można poddać weryfikacji, kompleksowemu czyszczeniu oraz - w razie potrzeb - procedurze regeneracyjno-naprawczej. Mając na uwadze założenia regeneracji, po przeprowadzeniu tego procesu wtryskiwacze mają odzyskać swoje fabryczne parametry, czyli działać tak, jak nowe.

2. Żywotność wtryskiwaczy Common Rail - Ile wytrzymują wtryskiwacze Common Rail

Nowe wtryski CR powinny wytrzymać około 200-250 tysięcy kilometrów, jednakże trudno jest określić czas ich żywotności. Jest to warunkowane stylem jazdy, sposobem użytkowania samochodu, jakością stosowanego paliwa i oleju silnikowego, jak i sprawnością pozostałych podzespołów i układów w pojeździe. Wtryskiwacze Common Rail wytrzymają niestety znacznie krócej, jeżeli będzie się do nich przedostawać paliwo słabej jakości bądź zanieczyszczony olej napędowy. Tankowanie na niesprawdzonych stacjach, jazda na rezerwie i długie przetrzymywania paliwa to dla wtrysków realne, poważne zagrożenie. Awarie innych układów, chociażby turbo, niedostatecznie często wymieniany olej silnikowy, zużyte filtry i jazda tylko w trybie miejskim to kolejne czynniki, które na wtryskiwacze wpływają stanowczo negatywnie.

3. Zużyte wtryskiwacze to dopiero początek problemów - mogą narastać lawinowo - Ile wytrzymuje pompa wysokiego ciśnienia

Można wyszczególnić pewną prawidłowość, zgodnie z którą uszkodzona pompa wysokiego ciśnienia będzie skutkować występowaniem uszkodzeń w obrębie wtryskiwaczy. Standardowo żywotność pompy wtryskowej, czyli pompy wysokiego ciśnienia, powinna wynosić około 150 000 km, co oznacza, że może się ona okazać mniej trwała niż wtryski.

Skutki zużytych wtrysków
Zużyte wtryskiwacze to dopiero początek problemów - mogą narastać lawinowo

Awaria z pompy CR bardzo szybko przenosi się na wtryskiwacze, a kontynuacja jazdy z uszkodzonymi wtryskami przynosi wiele kłopotliwych skutków. Oprócz tego, że samochód będzie pracował nierówno, kopcił i z trudem przyspieszał, pod jego maską będzie dochodziło do awarii wtórnych - może im ulec chociażby filtr DPF czy turbosprężarka, uszkodzone wtryski mogą również stopić tłoki w silniku.