Diesel najlepiej pracuje w średnim zakresie obrotów, czyli od 1 500 do 3 000 obr./min, gdzie generuje największy moment obrotowy. Silniki diesla, dzięki swojej konstrukcji, charakteryzują się dużym momentem obrotowym przy niskich obrotach, co sprawia, że są wydajne i oszczędne. Zbyt niskie obroty mogą prowadzić do niewłaściwego spalania paliwa i osadzania się zanieczyszczeń, co może negatywnie wpływać na wtryskiwacze i pompę paliwa. Natomiast zbyt wysokie obroty nie są zalecane, ponieważ mogą powodować przegrzewanie się turbiny w turbosprężarce i nadmierne zużycie komponentów silnika. Dlatego utrzymanie odpowiednich obrotów i unikanie zarówno przeciążenia, jak i zbyt niskich obrotów, jest bardzo ważne.
Czego nie lubi Diesel?
Silnik diesla nie lubi długotrwałej jazdy na niskich obrotach, ponieważ może to prowadzić do niewłaściwego spalania paliwa, co negatywnie wpływa na wtryskiwacze oraz gromadzenie się sadzy w układzie wydechowym. Diesel również nie toleruje jeżdżenia z zanieczyszczonym filtrem cząstek stałych (DPF), ponieważ może to powodować jego zapychanie, co prowadzi do utraty mocy i obniżenia efektywności pracy silnika. Silnik diesla nie jest też przystosowany do jazdy "na krótkich trasach", ponieważ silnik nie zdąży osiągnąć optymalnej temperatury roboczej, co może skutkować nagromadzeniem się osadów w układzie wtryskowym i turbosprężarce. Używanie paliwa o niskiej jakości, które może zawierać zanieczyszczenia, również nie jest polecane, ponieważ może to uszkodzić pompę paliwa oraz wtryskiwacze. Zbyt rzadkie zmienianie oleju silnikowego i ignorowanie zaleceń producenta w kwestii wymiany oleju może prowadzić do uszkodzeń turbosprężarki oraz przyspieszyć zużycie silnika.
O co dbać w Dieslu?
W silnikach diesla szczególną uwagę należy zwrócić na stan wtryskiwaczy, które odpowiadają za precyzyjne podawanie paliwa do cylindrów. Z czasem mogą się one zapychać lub ulegać zużyciu, co prowadzi do nierównomiernego spalania i utraty mocy. Regularne czyszczenie i wymiana wtryskiwaczy zapewnia ich prawidłowe funkcjonowanie i optymalną wydajność silnika. Kolejną ważną częścią jest pompa paliwa, która zapewnia odpowiednie ciśnienie do wtryskiwaczy, a jej awaria może prowadzić do poważnych problemów z uruchamianiem silnika lub jego nierówną pracą. Turbosprężarka również wymaga regularnej uwagi – należy unikać jazdy na zbyt niskich obrotach, by nie dopuścić do zatarcia lub uszkodzenia łożysk turbosprężarki. Należy również pamiętać o wymianie filtra cząstek stałych (DPF) w przypadku, gdy zapcha się on sadzą, aby uniknąć przegrzewania silnika i obniżenia mocy.
Co robić, gdy coś zepsuje się w Dieslu?
Jeśli w silniku diesla dojdzie do jakiejkolwiek awarii, najważniejsze jest szybkie zdiagnozowanie problemu. Jeśli silnik pracuje nierówno lub ma trudności z uruchomieniem, najpierw należy sprawdzić wtryskiwacze oraz pompę paliwa, ponieważ problemy z paliwem często są przyczyną takich objawów. Awaria turbosprężarki objawia się zazwyczaj utratą mocy i głośną pracą silnika. Jeśli problem dotyczy zapchanego filtra DPF, należy jak najszybciej przeprowadzić czyszczenie lub wymienić filtr, aby uniknąć dalszych uszkodzeń silnika. W przypadku awarii pompy paliwa, konieczna będzie jej naprawa lub wymiana, ponieważ bez prawidłowego ciśnienia paliwa silnik nie będzie działał efektywnie.