Objawy awarii pompowtryskiwaczy to przede wszystkim:
1. Problemy z uruchomieniem silnika – może być to odczuwalne zwłaszcza po dłuższym postoju. Jest to zazwyczaj efekt braku odpowiedniego ciśnienia paliwa w układzie, co utrudnia zapłon.
2. Nierówna praca silnika – jeśli pompowtryskiwacz nie działa prawidłowo, może to powodować nierówną pracę jednostki, objawiającą się w postaci drgań, szarpania, a także niestabilnych obrotów na biegu jałowym.
3. Spadek mocy – zepsute podzespoły utrudniają przyspieszanie i obniżają osiągi pojazdu.
4. Zwiększone zużycie paliwa – niesprawne pompowtryski mogą dawkować zbyt dużą ilość oleju napędowego, co prowadzi do nieefektywnego spalania.
5. Dymienie z rury wydechowej – kolejnym objawem awarii może być pojawienie się nadmiernej ilości dymu z wydechu, zwłaszcza czarnego. Dzieje się tak w wyniku niewłaściwego rozpylania paliwa, co skutkuje jego niepełnym spalaniem.
6. Wzrost emisji spalin – pompowtryskiwacze, które nie funkcjonują prawidłowo, mogą powodować wzrost emisji spalin. Pojazd przekracza wtedy normy środowiskowe, co może skutkować problemami podczas przeglądu technicznego.
7. Brak reakcji na pedał gazu i Check Engine – opóźniona reakcja lub brak reakcji na pedał gazu to także objaw uszkodzenia. Dodatkowo na desce rozdzielczej można zobaczyć kontrolkę Check Engine.
Od czego psują się pompowtryski?
Poniżej przedstawiamy najczęstsze przyczyny uszkodzenia pompowtrysków:
1. Zanieczyszczenie paliwa – pompowtryski są wrażliwe na obecność zabrudzeń w oleju napędowym, takich jak np. kurz, brud, woda czy resztki rdzy. Cząstki te mogą powodować zatykanie wtryskiwaczy, co prowadzi do ich uszkodzenia.
2. Zła jakość oleju silnikowego – niewłaściwie dobrany olej lub zbyt rzadkie jego wymiany mogą przyczyniać się do awarii pompowtryskiwaczy, gdyż mogą one być źle smarowane.
3. Zbyt wysokie ciśnienie paliwa – w przypadku awarii pompy paliwowej lub nieszczelności w układzie, ciśnienie może wzrosnąć powyżej normy, co wpływa negatywnie na komponenty.
4. Nieodpowiednia eksploatacja – jazda na zbyt niskich obrotach lub zbyt szybka przyspieszanie przy niskich temperaturach silnika może obciążyć pompowtryskiwacze.
5. Brak odpowiedniej konserwacji – komponenty wymagają odpowiedniego czyszczenia. Ignorowanie tego etapu konserwacji może prowadzić do zatkania czy awarii.
Jak sprawdzić, czy pompowtryskiwacze są dobre?
Aby ocenić stan pompowtryskiwaczy, najlepiej skorzystać z kilku metod diagnostycznych:
1. Test diagnostyczny przy użyciu skanera OBD-II – współczesne pojazdy wyposażone w systemy diagnostyczne pozwalają na odczytanie kodów błędów z komputera pokładowego. W przypadku uszkodzenia pompowtryskiwaczy komputer samochodowy może zapisać kody błędów, które jednoznacznie wskazują na problem.
2. Test na stole probierczym – to specjalistyczne urządzenia pozwalają na przeprowadzenie testu, który sprawdza stan techniczny części, jakość rozpylania paliwa oraz ciśnienie wtrysku.
3. Weryfikacja przez rozbiórkę – w wielu serwisach pompowtryski diagnozuję się poprzez rozbiórkę i sprawdzenie pod mikroskopem optycznym.
Czy pompowtryskiwacze są awaryjne?
Pompowtryskiwacze, jak każdy element mechaniczny, mogą ulegać awariom, jednak ich żywotność jest dość długa, zwłaszcza jeśli są odpowiednio użytkowane i konserwowane. Regularne sprawdzanie jakości paliwa, dbanie o odpowiednią temperaturę silnika oraz korzystanie z wysokiej jakości olejów i paliw może znacznie wydłużyć żywotność pompowtryskiwaczy. Pomimo tego, że są to dość trwałe elementy, ale należy pamiętać o odpowiedniej dbałości