23 Grudzień 2024

Jakie są skutki używania taniego oleju w silniku Diesla?

Używanie taniego oleju w silniku Diesla może prowadzić do wielu negatywnych konsekwencji, które w dłuższej perspektywie doprowadzą do awarii silnika.

Tanie oleje często mają gorsze właściwości smarne i nie zapewniają odpowiedniej ochrony przed zużyciem elementów silnika. W przypadku silników Diesla, które pracują w wyższych temperaturach i pod większym ciśnieniem niż silniki benzynowe, odpowiednia jakość oleju jest szczególnie istotna. Tanie oleje mogą szybko tracić swoje właściwości smarne, co prowadzi do zwiększonego tarcia i zużycia części mechanicznych, takich jak wał korbowy, tłoki czy zawory. Dodatkowo oleje niskiej jakości mogą zawierać zanieczyszczenia i substancje, które nie są odpowiednio filtrowane, co może prowadzić do zatykania układu smarowania. W skrajnych przypadkach używanie taniego oleju może skutkować przegrzaniem silnika, a w konsekwencji jego zatarciem.

Jakie są skutki używania taniego oleju w silniku Diesla?

Co się dzieje, jak silnik bierze olej?

Kiedy silnik zaczyna nadmiernie zużywać olej, oznacza to, że jego poziom systematycznie spada, co może wskazywać na poważniejsze problemy techniczne. Przyczyną takiego stanu mogą być uszkodzone uszczelniacze zaworów, zużyte pierścienie tłokowe lub awaria turbosprężarki. W wyniku tych uszkodzeń olej przedostaje się do komory spalania, gdzie jest spalany razem z paliwem. W krótkim okresie objawia się to zazwyczaj dymieniem z rury wydechowej, szczególnie przy gwałtownym przyspieszaniu. W dłuższej perspektywie nadmierne zużycie oleju prowadzi do pogorszenia wydajności silnika, spadku mocy oraz zanieczyszczenia układu wydechowego, w tym katalizatora. W skrajnych przypadkach całkowity brak oleju w silniku może doprowadzić do poważnych uszkodzeń, takich jak zatarcie silnika, co wiąże się z koniecznością kosztownej naprawy.

Co się stanie, jeśli będziesz jeździć samochodem ze zbyt niskim poziomem oleju?

Co się stanie, jeśli będziesz jeździć samochodem ze zbyt niskim poziomem oleju?

Niski poziom oleju w silniku może prowadzić do poważnych uszkodzeń mechanicznych. Olej smaruje elementy silnika, zmniejszając tarcie i zapobiegając przegrzewaniu. Zbyt niski poziom sprawia, że te elementy nie są odpowiednio chronione, co może prowadzić do ich zatarcia. Dodatkowo obniżony poziom oleju obciąża układ smarowania, zwiększając ciśnienie i ryzyko uszkodzenia pompy olejowej. Skutkuje to mniejszą efektywnością silnika, utratą mocy i większym zużyciem paliwa. Nie zaleca się więc jazdy autem z niskim poziomem oleju silnikowego.

Ile powinno być oleju na bagnecie?

Poziom oleju powinien mieścić się między oznaczeniami minimalnym a maksymalnym na bagnecie. Zbyt niski poziom grozi niedostatecznym smarowaniem, co może prowadzić do uszkodzenia silnika, natomiast zbyt wysoki poziom może spowodować nadmierne ciśnienie w układzie smarowania, również skutkując uszkodzeniami. Aby dokładnie odczytać poziom, upewnij się, że silnik jest zimny lub przynajmniej przez kilka minut nie pracował. Bagnet należy wyciągnąć, wytrzeć czystą szmatką, a następnie ponownie włożyć, by zmierzyć poziom oleju. Kontrola oleju powinna być wykonywana regularnie, najlepiej co kilka tysięcy kilometrów, aby zapewnić długowieczność jednostki napędowej.