17 listopada 2021

Kodowanie wtrysków - co to jest kalibracja wtryskiwaczy

Co to jest kalibracja wtryskiwaczy
Co to jest kalibracja wtryskiwaczy

Kalibracja wtryskiwaczy to nic innego, jak zaprogramowanie ich prawidłowych parametrów, co umożliwia ich precyzyjne dopasowanie i równomierną pracę. Taką profesjonalną kalibrację, zwaną również kodowaniem wtryskiwaczy przeprowadza się w autoryzowanych serwisach zajmujących się regeneracją wtrysków. Oprócz tego nowsze silniki wyposażone są w system automatycznej kalibracji wtrysków. Ma ona zazwyczaj miejsce na biegu jałowym wtedy, gdy komputer samochodowy stwierdzi konieczność jej przeprowadzenia.

1. Nieustanna kalibracja wtryskiwaczy - nie zakodowane wtryskiwacze objawy

Czasami dochodzi do sytuacji, w której sterownik silnika przeprowadza automatyczną kalibrację wtryskiwaczy co kilkaset, czy nawet kilkadziesiąt kilometrów. Taka nieustanna kalibracja świadczy o problemie i potencjalnym uszkodzeniu wtryskiwaczy.

Dodatkowo nieodpowiednio zakodowane wtryski będą wykazywać objawy podobne do uszkodzonych, a są to przede wszystkim niemiarowa praca silnika, szarpane obroty, nadmierna emisja spalin czy też zwiększone zużycie paliwa. W tym przypadku bez wątpienia najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług autoryzowanego warsztatu w celu przeprowadzenia serwisowej kalibracji wtrysków.

Czy trzeba kodować wtryskiwacze - wymiana wtryskiwaczy bez kodowania

Warto mieć na uwadze fakt, że w razie wymiany wtryskiwaczy ich zakodowanie i kalibracja jest koniecznością. Wspomniane powyżej objawy rozregulowanych wtrysków są nie tylko uciążliwe, ale w krótkim czasie prowadzą także do występowania kolejnych kosztownych awarii. Nie warto więc zostawiać tej sprawy na później.

Czy trzeba kodować wtryskiwacze
Czy trzeba kodować wtryskiwacze

2. Ciszej w dieslu Mazdy - kalibracja wtryskiwaczy silnika - kalibracja wtryskiwaczy Mazda 5

Po dokonaniu właściwej kalibracji wtryskiwaczy na przykład w silnikach wysokoprężnych Mazdy efekty możemy odczuć natychmiastowo - jednym z nich będzie zauważalnie cichsza praca jednostki napędowej. Stosunkowo często zdarza się, że z powodu niewłaściwych parametrów paliwowych wtryskiwaczy dochodzi do sytuacji, w której na zimnym silniku słychać wyraźne metaliczne stukanie spod maski. Taka głośna praca wtryskiwaczy Common Rail zdecydowanie nie jest normalnym zjawiskiem, więc nie powinno się tego ignorować.