Standardowo spotykamy się z pięcioznakowym system kodowania. Poszczególne litery w kodzie w sposób uporządkowany określają usterkę. Pierwszy znak wskazuje, z jakim układem pojazdu mamy do czynienia:
B – nadwozie (B – Body);
C – podwozie, układ jezdny (C – Chassis);
P – układ napędowy (P – Powertrain);
U – komunikacja sieciowa (U – User Network)
Drugi znak dokładnie określa nam, kto odpowiada za definicję kodu:
0 i 3 - kody definiowane w normie SAE/ISO - są takie same we wszystkich pojazdach, gdzie „3” dla kodów dotyczących układu napędowego, istnieje inne rozróżnienie. (Kody P30xx – P33xx – to kody zdefiniowane przez indywidualnych producentów, zależą od konkretnego modelu. Kody P34xx – P39xx – kody takie same we wszystkich pojazdach).
1 i 2 – to kod zdefiniowane przez producenta, znaczenie kodu zależy od konkretnego modelu.
Trzeci znak definiuję grupę związaną z układami samochodu:
0 – oznacza usterki ogólne;
1 – wskazuje zasilanie paliwem oraz powietrzem;
2 – to zasilanie paliwem oraz powietrzem (dotyczy wtryskiwaczy);
3 – wskazuje układ zapłonowy;
4 – określa usterkę związaną z emisją spalin;
5 – to systemy kontroli prędkości i sterowania biegu jałowego;
6 – to z kolei usterka związana z układami wyjścia lub wejścia centralnej jednostki sterującej;
7, 8, 9 – określają usterki dotyczące układu przeniesienia napędu (skrzyni biegów, sprzęgła);
A, B, C – wskazują na usterki dotyczące napędów hybrydowych;
Kolejne znaki określają numer błędu w wykazie określonym w normie.
Czy po odłączeniu akumulatora kasują się błędy?
Po odłączeniu akumulatora w wielu samochodach błędy zapisane w systemie diagnostycznym mogą zostać skasowane. Jednak nie jest to trwałe rozwiązanie, ponieważ jeśli problem nie zostanie naprawiony, błędy mogą się pojawić ponownie po podłączeniu akumulatora. Dobrze jest użyć skanera diagnostycznego, aby sprawdzić i skasować błędy w sposób profesjonalny, po naprawieniu usterki, na jaką wyskakujący błąd wskazywał.
Jak samemu skasować check engine?
W celu skutecznego skasowania błędów silnika, jak wspomnieliśmy wcześniej, konieczna jest naprawa bądź też wymiana zużytych podzespołów w naszym samochodzie. Samo skasowanie błędu na dłuższą metę nic nie da. Nie ma tutaj miejsca na półśrodki, jeżeli więc masz problem z pojawiającymi się kodami błędów i świecącymi się kontrolkami to najlepiej skontaktować się z mechanikiem, dokonać diagnozy i naprawy.