16 lutego 2022

Na czym polega programowanie wtryskiwaczy?

Na czym polega programowanie wtryskiwaczy?
Na czym polega programowanie wtryskiwaczy?

Programowanie wtryskiwaczy polega na wprowadzeniu do sterownika silnika informacji dotyczących specyfiki ich pracy. Te informacje są zaszyfrowane w postaci kodu i posiadają parametry precyzujące dawkę paliwa danego wtryskiwacza. Ten kod wprowadzany jest za pomocą specjalnego diagnostycznego urządzenia, które należy podłączyć do sterownika i wybrać odpowiednią funkcję na monitorze komputera. Po każdej wymianie wtryskiwaczy powinno zostać przeprowadzone ich programowanie, ponieważ jest to niezbędne dla wyrównania dawki paliwa. Kod IMA zazwyczaj znajduje się na cewce wtryskiwacza, z kolei jeżeli mamy do czynienia z regenerowanymi wtryskami, w pierwszej kolejności należy wykasować stare wartości adaptacyjne i wygenerować nowy kod.

Na czym polega "kodowanie wtryskiwaczy"? - Kod wtryskiwacza Bosch

Wiemy już, że kodowanie wtryskiwaczy polega na dostarczeniu sterownikowi informacji na temat specyfikacji pracy konkretnego wtrysku. Powinniśmy wiedzieć, że jest to niezbędna czynność do uzyskania jednakowej i równomiernej pracy wszystkich wtrysków. Pomimo tego, że wtryskiwacze wyglądają tak samo i są składane według takich samych procedur, nie da się uzyskać takich samych właściwości u wszystkich podzespołów. Dlatego każdy wtryskiwacz ma dokładne parametry pracy, które zostały zaszyfrowane w kodzie IMA – własny, unikalny kod sporządzony przez producenta.

1. Dlaczego należy kodować wtryskiwacze? - Niezakodowane wtryskiwacze objawy

Na początku warto podkreślić, że wtryski, które nie są zakodowane nie spełniają jakichkolwiek norm jakości. Do najważniejszych z nich zaliczymy normę dotyczącą emisji spalin - proces spalania paliwa udało się zoptymalizować właśnie dzięki programowaniu wtryskiwaczy. Niezakodowane wtryskiwacze nie są w stanie równomiernie dawkować oleju napędowego, co można odczuć w trakcie jazdy. Objawem niezakodowanych, czyli inaczej niesprawnych wtryskiwaczy będzie głośno pracujący i szarpiący silnik, ewidentny brak mocy czy gorsze niż zwykłe osiągi.

2. Kodowanie wtryskiwaczy - Wymiana wtryskiwaczy bez kodowania

W oparciu o dane zaszyfrowane w kodzie IMA sterownik steruje pracą wtryskiwaczy, jednak kiedy wtryski są uszkodzone albo zużyte, kod ten staje się nieaktualny. Podczas wymiany wtryskiwaczy, konieczne jest wykasowanie poprzednich ustawień, po to, aby sterownik nie narzucał na sprawne podzespoły starych, niepoprawnych wartości. Pamiętajmy więc, że wymiana wtryskiwaczy bez zakodowania, czyli bez wprowadzenia aktualnych kodów IMA, będzie wiązała się z problematycznymi objawami, jakie towarzyszyły użytkownikowi przed naprawą i wymianą wtryskiwaczy.

3. Programowanie wtryskiwacza układu Common Rail - Kod wtryskiwacza Delphi

Indywidualny kod nadany wtryskiwaczowi – IMA, zawiera informacje na temat tego, jakie cechy strukturalne i elektryczne reprezentuje wtrysk. Kod IMA dla wtrysków Common Rail jest zbiorem informacji na temat tego, jakie dawki powinien przekazać wtryskiwacz, ile wynosi właściwy dla wtryskiwacza czas reakcji na impuls elektryczny oraz jaką wydajnością będą się charakteryzować w sytuacji zmian ciśnienia paliwa w układzie.

Programowanie wtryskiwacza układu Common Rail
Programowanie wtryskiwacza układu Common Rail

Wprowadzanie kodów IMA do sterownika sprawia, że jest możliwe monitorowanie i sprawowanie zupełnej kontroli nad dawkami paliwa, czasem wysterowania oraz ogólną charakterystyką pracy wtryskiwacza. Nie da się oszukać systemu wprowadzając niewłaściwy kod IMA, ponieważ taki kod nie może zostać przyjęty przez sterownik.