27 października 2021

Objawy usterki wtryskiwaczy Common Rail - Czy regeneracja zawsze jest możliwa?

Zwiększone dymienie na czarno, szaro lub niebiesko? Nagłe spadki mocy? Problemy z rozruchem silnika? Cena, jaką przyjdzie nam zapłacić, jest wysoka, dlatego lepiej zapobiegać niż leczyć. Sprawdź jakie usterki wtryskiwaczy mogą przytrafić się każdemu! Typowe usterki układu Common Rail oraz cena regeneracji wtryskiwaczy CR. Odpowiadamy na pytanie: regeneracja czy wymiana?

Objawy awarii wtryskiwaczy Common Rail | Czy zawsze można je regenerować?
Objawy usterki wtryskiwaczy Common Rail | Czy regeneracja zawsze jest możliwa?


Typowe objawy usterek wtryskiwaczy Common Rail

Sprawne auto wymaga nienagannej pracy każdego z układów, w tym odpowiedzialnym za zasilanie silnika pojazdu. W tej kwestii najważniejszą rolę odgrywają wtryskiwacze. Ich zadaniem jest dostarczenie paliwa do szyny pompy wysokiego ciśnienia, ale również zminimalizowanie zużycia paliwa. Prawidłowo działający układ pozwala zaoszczędzić, ale także zwiększa komfort jazdy. Objawy uszkodzonych wtryskiwaczy dają się szybko zauważyć, przede wszystkim dlatego, że zmienia się styl, w jakim kierowca porusza się po drodze. Z początku można zauważyć, że jeździ się nam przyjemniej, a to dlatego, że wtryskiwacz nie kontroluje poziomu zużywanego paliwa i pobiera go więcej niż powinien. Kolejnym objawem jest dymienie na szaro, czarno lub niebiesko. Silnik zaczyna nierówno pracować, a poranny rozruch zabiera więcej czasu niż wcześniej.

Charakterystyczne oznaki usterek wtryskiwaczy CR
Typowe objawy usterek wtryskiwaczy Common Rail


Awarie elementów układu zasilania

Wtryskiwacze to jeden z elementów układu, który najczęściej ulega awarii. Dzieje się tak dlatego, że od współczesnych diesli wymaga się wysokich osiągów, a możliwości podzespołów nie zawsze nam to umożliwiają. Objawy uszkodzonych wtryskiwaczy widoczne są zwłaszcza wtedy, gdy mamy duży przebieg, dlatego zaleca się regularną kontrolę podzespołów samochodowych, aby mieć pewność, że układ zasilania silnika działa bezproblemowo. Regeneracja wtryskiwaczy może znacznie usprawnić działanie mechanizmu, dzięki czemu unikniemy dodatkowych kosztów, jakie musielibyśmy ponieść podczas wymiany całego układu. To najlepsze rozwiązanie dla tych, którzy zawczasu zdiagnozowali usterkę i nie jest jeszcze za późno na naprawę podzespołów.

Usterki elementów układu zasilania paliwem
Awarie elementów układu zasilania


Naprawa czy wymiana wtryskiwaczy?

Podczas naprawy wtryskiwaczy może się okazać, że uszkodziliśmy oringi. Wtedy konieczna jest wymiana oringów, czyli dodatkowych uszczelek pełniących ważną funkcję w układzie zasilania silnika. Niekiedy wymagana jest regeneracja wtryskiwaczy lub zastąpienie go nowym układem, czasem jednak okazuje się, że problem rozwiąże sama wymiana zaworka. Zanim zdecydujemy się na którekolwiek rozwiązanie, warto zasięgnąć porady fachowca, który oceni, jaka opcja będzie dla nas najkorzystniejsza i czy w ogóle możliwa jest regeneracja wtryskiwacza. Jednym z elementów do wymiany może być końcówka wtrysku – cena tego produktu jest różna w zależności od dystrybutora. Regeneracja wtryskiwaczy nie jest możliwa wtedy, gdy mamy do czynienia z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. Cena jest adekwatna do jakości, ale trzeba mieć na uwadze fakt, że jego konstrukcja jest na tyle skomplikowana, że nie zezwala na naprawę poszczególnych podzespołów. Na rynku części samochodowych znajdują się również wtryskiwacze elektromagnetyczne. Cena produktów różni się w zależności od producenta oraz sklepu, w jakim dokonujemy zakupów.

Wymiana czy naprawa wtryskiwaczy Common Rail?
Naprawa czy wymiana wtryskiwaczy?