Najważniejszą cechą jest obecność jednej wspólnej szyny, która rozprowadza paliwo pod wysokim ciśnieniem do wszystkich wtryskiwaczy. W silniku Common Rail można zauważyć cienkie, metalowe przewody łączące szynę z wtryskiwaczami. Dodatkowo w takich silnikach często stosuje się elektronicznie sterowane wtryskiwacze, co pozwala na precyzyjne dawkowanie paliwa. Warto również zwrócić uwagę na obecność czujników ciśnienia w szynie paliwowej, co jest charakterystyczne dla systemu Common Rail. Aby dokładnie stwierdzić, czy mamy do czynienia z silnikiem Common Rail, warto sprawdzić specyfikację pojazdu lub użyć odpowiedniego narzędzia diagnostycznego, które rozpozna system wtryskowy.
W jakich silnikach jest Common Rail?
System Common Rail jest stosowany w silnikach Diesla, zarówno w samochodach osobowych, jak i dostawczych oraz w niektórych silnikach ciężarowych. Został wprowadzony w latach 90. XX wieku i zyskał popularność dzięki swojej wydajności, niskim emisjom spalin oraz lepszej kulturze pracy silnika. W silnikach Common Rail paliwo jest dostarczane pod wysokim ciśnieniem do wspólnej szyny, a następnie rozdzielane do poszczególnych wtryskiwaczy. System ten umożliwia precyzyjne sterowanie dawkowaniem paliwa, co poprawia efektywność spalania i zmniejsza emisję cząstek stałych oraz tlenków azotu. Common Rail jest szeroko stosowany w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych, takich jak te montowane w pojazdach marek takich jak Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, czy Audi.
Jak odróżnić Common Rail od pompowtryskiwaczy?
Różnica między systemem Common Rail a pompowtryskiwaczami leży w sposobie dostarczania paliwa i budowie układu wtryskowego. W systemie Common Rail mamy do czynienia z jedną wspólną szyną paliwową, z której paliwo jest rozprowadzane do poszczególnych wtryskiwaczy. Z kolei pompowtryskiwacze to jednostkowe urządzenia, które łączą pompę i wtryskiwacz w jednym elemencie. Pompowtryskiwacze są stosowane w starszych silnikach Diesla i pozwalają na indywidualne dostarczanie paliwa do każdego cylindra. Aby odróżnić te systemy, można sprawdzić układ wtryskowy w danym silniku. W silniku Common Rail zauważymy wspólną szynę, podczas gdy w silniku z pompowtryskiwaczami będzie to bardziej skomplikowany układ z osobnymi pompami wtryskowymi dla każdego cylindra.
Czy 2.0 TDI ma Common Rail?
W starszych wersjach 2.0 TDI wtrysk paliwa realizowany był przez pompowtryskiwacze. W nowszych wersjach 2.0 TDI, szczególnie po 2008 roku, VW zaczął stosować system Common Rail w wielu modelach tej serii, co zapewnia lepsze osiągi, mniejsze zużycie paliwa i niższe emisje. Aby upewnić się, czy dany silnik 2.0 TDI ma system Common Rail, najlepiej jest sprawdzić specyfikację pojazdu lub zapytać o to sprzedawcę. W nowoczesnych 2.0 TDI Common Rail popularny jest w modelach z większymi wymaganiami ekologicznymi.