13 marca 2025

Po czym poznać uszkodzone pompowtryski w Dieslu? – Najczęstsze objawy awarii pompowtryskiwaczy

Uszkodzone pompowtryski w Dieslu możemy rozpoznać po wystąpieniu poniższych objawów:

Uszkodzone pompowtryski w Dieslu możemy rozpoznać po wystąpieniu poniższych objawów:

1. Problemy z rozruchem – jeśli pompowtryskiwacz nie dostarcza odpowiedniej ilości paliwa lub dostarcza go w niewłaściwej ilości, uruchomienie pojazdu może być utrudnione.
2. Nierówna praca silnika – nieodpowiednie wtryskiwanie paliwa przez uszkodzony pompowtryskiwacz prowadzi do nierównej pracy jednostki napędowej. Objawia się to szarpaniem, wibracjami oraz niestabilnymi obrotami, co może powodować drgania całego pojazdu.
3. Spadek mocy silnika – awaria podzespołów może skutkować znacznym spadkiem mocy. Wtrysk oleju napędowego staje się nieprecyzyjny, a silnik nie osiąga swojej optymalnej mocy.
4. Zwiększone zużycie paliwa – złe dawkowanie oleju napędowego przez uszkodzone pompowtryski prowadzi do zwiększonego spalania oraz wyższych kosztów eksploatacyjnych.
5. Kopcenie z rury wydechowej – może to być czarny, niebieski lub biały dym, zależnie od rodzaju uszkodzenia. Czarny dym najczęściej występuje, gdy paliwo nie jest odpowiednio spalane.
6. Nierówności w pracy na biegu jałowym – podczas postoju lub pracy na biegu jałowym, silnik może chodzić nierówno.
7. Check Engine – komputer pokładowy pojazdu w przypadku awarii podzespołów układu paliwowego, powinien także wyświetlić błąd silnika na desce rozdzielczej.

Jeśli powyższe problemy występują w Twoim aucie, bardzo prawdopodobne, że pompowtryski uległy zużyciu lub awarii. Aby określić dokładne źródło kłopotów, zaleca się oddać komponenty na weryfikację do specjalistycznego serwisu.

Naprawiany pompowtrysk

Jak sprawdzić, czy pompowtryski są dobre?

Aby sprawdzić, czy pompowtryski działają dobrze, można je podpiąć do komputera diagnostycznego lub oddać na testowanie do serwisu. Korzystając z urządzenia diagnostycznego, można odczytać błędy ze sterownika silnika oraz sprawdzić parametry pracy pompowtryskiwaczy, takie jak korekty wtrysków, czas wtrysku i dawki paliwa. Przy pomocy tego narzędzia można również przeprowadzić testy pod obciążeniem, co pozwala sprawdzić ich sprawność. Z kolei dokładniejszą metodą diagnostyczną jest testowanie na stole probierczym. Polega ona na demontażu pompowtryskiwaczy z pojazdu i ich badaniu na specjalistycznym stanowisku. Dzięki temu można dokładnie sprawdzić parametry pracy wtryskiwacza, takie jak ciśnienie robocze, czas wtrysku czy kąt rozpylania paliwa, czego potwierdzeniem są wydruki.

Czy można wymienić tylko jeden pompowtryskiwacz?

Pompowtrysk

Tak, można wymienić tylko jeden pompowtryskiwacz, pod warunkiem, że reszta pompowtrysków nie wykazuje oznak zużycia oraz jest w dobrym stanie. Fachowcy często zalecają jednak wymianę od razu całego kompletu elementów. Powodem jest fakt, że pompowtryskiwacze w silniku Diesla pracują w zespole, dlatego też nierównomierne parametry pracy jednego pompowtryskiwacza mogą wpłynąć na cały układ paliwowy. Z tego względu zaleca się wymianę całego kompletu, aby zapewnić optymalną pracę silnika i uniknąć dalszych problemów z układem paliwowym.

Od czego psują się pompowtryski?

Pompowtryski najczęściej ulegają uszkodzeniu przez niskiej jakości paliwo, które zawiera zanieczyszczenia, wodę czy inne substancje szkodliwe. Kolejnym czynnikiem, który negatywnie wpływa na żywotność pompowtryskiwaczy, jest niezmieniany filtr paliwa, który może przepuszczać cząsteczki brud do układu paliwowego. Zbyt niskie lub zbyt wysokie temperatury pracy silnika również mają negatywny wpływ na pompowtryskiwacze, podobnie jak brak odpowiedniego smarowania. Niewłaściwa eksploatacja, taka jak jazda na niskich obrotach, częste przyspieszanie czy jeżdżenie na rezerwie paliwa, również może prowadzić do ich uszkodzenia.