15 lutego 2022

Po czym poznać, że padły wtryski?

Po czym poznać, że padły wtryski?
Po czym poznać, że padły wtryski?

Awarię wtryskiwaczy poznamy po kilku charakterystycznych objawach, którym jest np. nierówna praca silnika, co często spowodowane jest zatkaną iglicą wtryskiwacza. Kolejnym symptomem jest gaśnięcie silnika na begu jałowym – ciężkość osiągania parametrów przez sterownik silnika, bądź awaryjne wyłączenie silnika przez komputer. Następnym objawem świadczącym o awarii wtryskiwaczy jest problem z odpaleniem silnika na ciepło, oznaczający nieszczelność w konstrukcji wtryskiwacza, a także problem z odpaleniem zimnego silnika, który mówi o niewłaściwym parametrze wtrysku. Również zauważymy zwiększone zadymienie, spowodowane przez zbyt dużą dawkę paliwa w stosunku do ilości powietrza. Użytkownik samochodu z zepsutym wtryskiem zauważy odczuwalny spadek osiągów silnika.

Zużyte wtryskiwacze to dopiero początek problemów - 1.6 HDI wtryski objawy

Niepokojącymi objawami, które świadczą często o zużyciu wtryskiwaczy, jest m.in. nadmierne kopcenie przy rozruchu i gwałtownym przyspieszaniu, a także problemy z uruchomieniem silnika. Wysokie spalanie oraz twarda praca silnika, to kolejne symptomy ukazujące możliwe problemy z układem wtryskowym. Katorgą dla akumulatora i rozrusznika jest problem z uruchamianiem silnika, z czasem użytkownik przyzwyczaja się do dłuższego kręcenia, jednakże mechanizmy nie mają takich zdolności, przez co możemy doprowadzić do uśmiercenia tych dwóch urządzeń. Im silnik pracuje mniej nierównomiernie, tym szybciej zużywa się koło dwumasowe, które jest warte około kilku tysięcy. Mimo wszystko, najgorsze co może się stać to stopienie tłoków, ponieważ przez zużyte wtryski silnika ma tendencję do przegrzewania się – jest to efekt tzw. lania wtrysków.

1. Uszkodzone wtryski objawy - jak rozpoznać? - Jak sprawdzić który wtrysk jest uszkodzony

Bardzo rzadko dzieje się tak, że wtryskiwacze psują się z dnia na dzień, dlatego, że jest to stopniowy proces, który jeżeli nie zostanie rozpoznany i rozwiązany może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Do najczęstszych powodów, które sugerują konieczność sprawdzenia układu paliowego zaliczymy: wydłużony czas rozruchu silnika, nierówna praca po odpaleniu silnika – zwłaszcza zimnego, drgania wyczuwane w aucie na biegu jałowym oraz spadki mocy w czasie jazdy. Warto pamiętać, że różne rodzaje wtryskiwaczy mogą dawać różne objawy, uzależnione jest to od modelu samochodu oraz rodzaju silnika. Trzeba być świadomym, że podobne symptomy mogą towarzyszyć innym usterkom, dlatego, aby wykluczyć lub potwierdzić diagnozę, powinno się jak najszybciej udać do mechanika, który może sprawdzić wtryski na stole probierczym.

2. Objawy awarii wtryskiwaczy w nowoczesnym silniku diesla - Uszkodzony wtrysk diesel objawy

W nowoczesnych jednostkach napędowych wtryskiwacze paliwa są niezwykle precyzyjne, ale stały się też równie delikatne. Użytkownik samochodu powinien dość szybko zauważyć, że ze wtryskiwaczami jest coś nie tak – pierwszym objawem będzie dynamiczniejsza jazda, paradoksalne, ale uszkodzone wtryski potrafią znacznie lepiej przelewać paliwo, co przekłada się na lepsze osiągi, jednak jest to proces krótki i wkrótce objawy będą dużo mniej efektowne. Kiedy wtryski ulegną uszkodzeniu będą powodować dużo silniejsze dymienie, szczególnie przy gwałtownym wciskaniu gazu. Kolejnymi symptomatami jest nierówna praca silnika na biegu jałowym, problem z porannym rozruchem oraz auto zwiększy swoje spalanie. Jak widać, takie objawy jest trudno przeoczyć, a jeśli za kłopoty z silnikiem odpowiadają uszkodzone wtryskiwacze, trzeba jak najszybciej udać się do specjalistycznego warsztatu.

Wielopunktowy układ wtrysku paliwa i jego awaria
Wielopunktowy układ wtrysku paliwa i jego awaria

3. Wielopunktowy układ wtrysku paliwa i jego awaria - Awaria wtrysku diesel

Typowym objawem dla awarii układu wtryskowego jest przede wszystkim utrata osiągów, czyli spadek mocy silnika. Występuje także problem z odpaleniem silnika, gdy jest on zimny, a po rozruchu albo w trakcie jazdy z rury wydechowej może wydobywać się czarny lub biały dym. Pojawi się także zwiększone zużycie paliwa, szarpanie, a także specyficzne stukanie silnika. Już pierwszy objaw wadliwej pracy wtrysków jest ostrzeżeniem, aby jak najszybciej udać się do warsztatu, ponieważ ignorowanie tych symptomów może doprowadzić do uszkodzenia silnika.