Czy wiele różni wtryski elektromagnetyczne i piezoelektryczne?
Wtryskiwacze pełnią ważną rolę w mechanizmie samochodowym, ponieważ odpowiadają za dostarczanie paliwa, utrzymując przy tym jego odpowiedni poziom. Na przestrzeni kilkunastu lat zwiększyły się osiągi, jakie zyskują diesle i obecnie wysokoprężne jednostki napędowe wykazują naprawdę imponujące parametry. Podczas ich eksploatacji ważne jest, aby w komorze spalania utrzymywało się stałe ciśnienie. Wtryskiwacze elektromagnetyczne otwierają się pod wpływem impulsu elektrycznego, który jest wysyłany przez sterownik silnika i uruchomienia elektromagnesu. Takie rozwiązanie ma pewne ograniczenia względem szybkości reakcji, dlatego zdecydowano się ulepszyć osprzęt, tworząc wtryskiwacze piezoelektryczne Common Rail. Różnice pomiędzy nimi są odczuwalne podczas jazdy i dotyczą przede wszystkim osiągów, ale również komfortu jazdy – nowe wtryskiwacze piezoelektryczne działają znacznie ciszej, co podnosi kulturę pracy silnika. Również zużycie paliwa jest znacznie mniejsze, dzięki czemu możemy zaoszczędzić pieniądze, ale także wspomóc ochronę środowiska.
Zawór i wtryski
Zawór elektromagnetyczny i piezoelektryczny odmierza ustaloną dawkę paliwa przed jej sprężeniem przez kolejne sekcje pompy wysokiego ciśnienia. Czujnik odczytuje zmiany ciśnienia w szynie Common Rail i na tej podstawie sterownik koryguje sygnałem sterującym ustawienie zaworu. Zawór piezoelektryczny ma minimalny pobór mocy, duży przepływ, krótkie czasy zadziałania i wysoką częstotliwość przełączeń. Jest iskrobezpieczny, nie grzeje się i nie wytwarza pola magnetycznego. Wtryski piezo mają przewagę nad elektromagnetycznymi ze względu na mniejsze dawki paliwa, dzięki czemu mniej się go używa oraz podnosi się kultura pracy silnika. Co więcej – ten element układu jest znacznie lżejszy od wtrysków elektromagnetycznych. Choć sam mechanizm funkcjonowania nie należy do trudnych, okazuje się ten osprzęt ma niezwykle skomplikowaną budowę, głównie ze względu na mikroelementy składające się na cały układ.
Naprawa czy wymiana?
Wiele osób zastanawia się nad tym, czy można regenerować wtryski piezo. Ze względu na ich delikatność i precyzję wykonania wymagają szczególnej uwagi. Powszechnie uważa się, że ich żywotność jest krótka, jednak to stwierdzenie nie jest prawdziwe, o ile zachowujemy zasady dobrej eksploatacji układu Common Rail. Mówi się, że po przebiegu ok. 150-250 tys. km powinniśmy wymienić bądź zregenerować cały układ. Zachowanie higieny pracy zapewnia bezawaryjną i długą pracę silnika. W razie awarii możliwe jest czyszczenie i kodowanie, dzięki czemu możemy przywrócić właściwe osiągi.