06 września 2021

Czy można regenerować pompowtryskiwacze? Trzecia faza regeneracji, ustawienie BIP, norma EURO

Pompowtryskiwacze są doskonałym sposobem na zasilanie silnika diesla, jednak nawet one nie są wolne od wad. Sprawdź, kiedy można, a kiedy nie można regenerować pompowtryskiwacze? Jak przebiega ustawienie BIP? Jak wygląda trzecia faza regeneracji? Dlaczego norma EURO IV zakończyła karierę pompowtryskiwaczy w samochodach z silnikiem diesla?

Czy pompowtryskiwacze można poddawać regeneracji?
Czy można regenerować pompowtryskiwacze? Trzecia faza regeneracji, ustawienie BIP, norma EURO

Trzecia faza regeneracji, ustawianie BIP i rozrządu, Euro IV

W mechanizmie samochodowym ważną rolę odgrywają pompowtryskiwacze sterowane przez elektrozawór pompowtrysku. Ich zadaniem jest dozowanie paliwa do silnika tak, aby osiągi były wysokie, a zużycie paliwa jak najniższe. Sprawnie działający układ zasilania znacznie zwiększa komfort jazdy, a także wpływa na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Z racji tego, że współczesne diesle mają duże wymagania, a podzespoły nie zawsze za nimi nadążają, często dochodzi do usterek. Wtedy konieczna staje się naprawa pompowtryskiwaczy, dzięki której możliwe będzie zachowanie odpowiedniego poziomu zużycia paliwa. Możliwa jest regeneracja przywracająca podzespołom pierwotne parametry. W niektórych przypadkach usterce ulegają uszczelnienia pompowtryskiwaczy, które wystarczy wymienić na nowe, aby układ z powrotem działał bez zarzutu.

Trzecia faza regeneracji pompowtryskiwaczy oraz ustawianie BIP i rozrządu kontra norma EURO IV
Trzecia faza regeneracji, ustawianie BIP i rozrządu, Euro IV

Wymagania wobec układu zasilania silnika

Gdy podzespoły układu zasilania nie działają prawidłowo, konieczna jest wymiana pompowtryskiwaczy na nowe lub już wspomniana przez nas ich regeneracja. Cena fabrycznie nowego produktu jest adekwatna do jakości oraz roli, jaką spełnia w pojeździe. Nie powinniśmy również zapominać o rozrządzie będącym systemem zaworów i elementów sterowania ruchem w silniku spalinowym. Jego zadaniem jest realizować napełnienie cylindra mieszanką i usuwać gazy spalinowe. Doświadczony mechanik samochodowy doskonale wie, jak ustawić rozrząd i BIP, aby auto działało bez zarzutu. Jest to konieczne, jeśli zauważamy, że jakość pracy silnika znacznie się pogarsza. Wymieniając podzespoły na nowe, trzeba mieć na uwadze wszystkie wymagania, jakie stawia przed nami prawo: pompowtryski a norma EURO to kwestia, jaka powinna interesować każdego kierowcę. Części samochodowe muszą ściśle spełniać obowiązujące reguły co do parametrów oraz specyfikacji.

Wymagania stawiane układowi Common Rail
Wymagania wobec układu zasilania silnika

  

Naprawa i regulacja pompowtrysku

Niektóre diesle wyposażone są w elektrozawór pompowtrysku. Jest to podzespół sterowany elektronicznie, którego celem jest wyznaczanie początku wtrysku oraz czas jego trwania. Jest to zawór otwarty, co znaczy, że nie jest możliwe wytworzenie ciśnienia. Układ zasilania silnika można regulować w procesie regeneracji – jest to trzecia faza regeneracji pompowtryskiwaczy. Odbywa się za pomocą podkładek regulacyjnych, które określają skoki kulki w zaworze kulowym i ilość dawkowanego paliwa. Ten proces pozwala przywrócić właściwą pracę układu. Jeśli natomiast BIP jest opóźniony, konieczna jest interwencja w sam pompowtryskiwacz – jego regulacja połączona z czyszczeniem kosztuje znacznie mniej niż wymiana całego podzespołu.

Regulacja i naprawa pompowtryskiwaczy
Naprawa i regulacja pompowtrysku