
Istotną częścią budowy systemu Common Rail są podstawowe cztery elementy, takie jak: pompa wysokiego ciśnienia, wtryskiwacze, zasobnik paliwa oraz jednostka sterująca. Budowa tego układu jest dość prostą konstrukcją i polega na zasilaniu silnika pojazdu. Aby bardziej przybliżyć ten temat, opisze, jakie elementy zawierają trzy zasadnicze bloki funkcjonalne układu Common Rail. Do tych bloków zalicza się: obwód niskiego ciśnienia, obwód wysokiego ciśnienia oraz elektroniczny układ sterowania EDC z czujnikami, sterownikiem i nastawnikami (elementami wykonawczymi). Jeśli chodzi o obwód niskiego ciśnienia, to składa się ze zbiornika paliwa ze wstępnym filtrem paliwa, zespołu filtrów, zębatej pompy zasilającej oraz przewodów niskiego ciśnienia. Natomiast w obwodzie wysokiego ciśnienia można wyróżnić takie podzespoły jak: pompa wysokiego ciśnienia, zasobnik wysokiego ciśnienia i wtryskiwacze. Warto wiedzieć że większość samochodów z napędem Diesla wyposażona jest układ Common Rail.
Zasada działania układu wtryskowego Common Rail - Zasada działania Common Rail
Działanie układu wtryskowego polega na tym, że paliwo znajdujące się w zbiorniku jest podawane przez pompę elektryczną, a następnie trafia do filtra paliwa i pompy wysokiego ciśnienia. Z kolei pompa pod wpływem ruchów obrotowych silnika spręża olej napędowy, który zostanie doprowadzony do szyny zasilającej wtryskiwacze. Następnie paliwo w wyniku bardzo dużego ciśnienia trafia do wtryskiwaczy, a te sterowane poprzez komputer we właściwym czasie, otwierają elektromagnetyczne zawory i rozpylają paliwo w komorze spalania.
1.Common rail - fakty i mity - Układ Common Rail
Wśród faktów i mitów występuje bardzo ważna kwestia, która dotyczy jakości tankowanego paliwa i jego wpływu na układ Common Rail. Okazuje się, że najlepszym sposobem na dbanie o nasz układ CR, jest wybór lepszej jakości paliwa, który przyczyni się do wydłużenia prawidłowej pracy silnika pojazdu i ochroni wtryskiwacze przed uszkodzeniami. Zagadnienie to wywołało tak duże zainteresowanie, że UOKiK wykonało mapę z lokalizacjami miejsc, gdzie można dostać paliwo lepszej jakości. Oczywiście zazwyczaj to kierowca dzięki nabytemu doświadczeniu wie, gdzie dostanie paliwo, które ma odpowiednie właściwości.

2.Wtryskiwacze Common Rail -Rodzaje wtryskiwaczy Common Rail
Na rynku możemy znaleźć wtryskiwacze klasyczne takie jak elektromagnetyczne lub piezoelektryczne, zazwyczaj są to podzespoły producentów: Bosch, Siemens, Delphi, Denso. Jeśli chodzi o wtryskiwacze elektromagnetyczne, to pracują pod wpływem impulsu elektrycznego, natomiast piezoelektryczne są ich bardziej udoskonaloną formą, która posiada bardziej skomplikowaną budowę, jednak ten rodzaj wtrysków zapewnia lepsze parametry użytkowe samochodu.